معرفی آلیاژ 321 و 310 استنلس استیل

0

مختصری بر آلیاژ 321

آلیاژ 321 یک استنلس استیل تثبیت شده است که به دلیل خواص فیزیکی که دارد به استنلس استیل ضد سایش نیز شناخته می شود. این آلیاژ به دلیل ریز ساختار آستنیتی که دارد جذب میدان مغناطیسی نمی شود پس از این حیث در دسته بندی نگیر ها قرار می گیرد.

آلیاژ 321 شباهت بسیار زیادی به نوع 304 دارد اما در ترکیبات 321 عنصر تیتانیوم داریم که این عنصر در ترکیبات 304 موجود نیست.

در ریز ساختار 321 میزان کربن بالاتری نسبت به آلیاژ 304 در ساختار خود دارد.

تیتانیوم موجود در 321 به این آلیاژ خاصیت ضد سایشی را بخشیده است . تیتانیوم همچنین در هنگام جوشکاری از تشکیل فاز کاربید جلوگیری می کند و این مساله از شکنندگی و ترد شوندگی جوش جلوگیری می کند.

ورق استیل

این آلیاژ مقاومت در برابر خوردگی و اکسیداسیون عالی دارد.علاوه بر این دارای استحکام خزشی خوبی نیز هست.

رفتار مقاومت در برابر خوردگی آلیاژ 321 مشابه 304 است.با این تفاوت که مقاومت در برابر خوردگی مرز دانه ای به علت تثبیت تیتانیوم اضافه در ساختار 321 بهبود یافته است و مقاومت آن در برابر اسیدهای آلی و غیر آلی فوق العاده است.

کاربرد های آلیاژ 321

تجهیزات تمپر بالا ، کاورهای انیل ، سیستم های اگزوز ماشین های سنگین و دیزلی ، فایروال ، آستردودکش ، ریخته گری دیگ بخار ، اجزا هواپیما و جت ، سوپر هیترها ، تجهیزات پالایش نفت و صنایع زیردستی از بالاترین مصرف کننده های استنلس استیل هستند.

معرفی آلیاژ 310

آلیاژ 310 یکی از آلیاژهای استنلس استیل است که معروف به نیکل کروم آستنیتی است.

این آلیاژ ترکیبی از شکل پذیری خوب و قابلیت جوشکاری عالی در شرایط دمایی مختلف رو در خواص خودش دارد.

هدف اصلی از طراحی این آلیاژ کار در شرایط دمایی بالاتر از 1100 درجه سلسیوس است. مقاومت به بالایی که این آلیاژ از خود نشان می دهد بدلیل حضور درصد بالای نیکل در ساختار خود است که نتیجه دیگر آن مقاومت بالاتر در برابر خوردگی در مقایسه با سایر آلیاژ های استنلس استیل است.

استنلس استیل

رایج ترین سطوح پایانی گرید310

در بین سطوح رایج استنلس استیل ها سطوح NO1 , 2B از کاربرد بیشتری برای این آلیاژ برخوردار هستند.

کاربرد آلیاژ 310

قطعات کوره ، لوله ها ، مبدل های حرارتی ، قطعات نفت سوز ، سبدهای حرارتی ، الکترودها و سیم جوش های پر کننده (فیلر) از پر مصرف ترین کاربردهای این آلیاژ هستند.