تفاوت میان ورق استیل 304 و 316

0

تفاوت در کاربرد

هر دو آلیاژ 304 و 316 در حیطه گرید غذایی قرار دارند لیکن ورق استیل 304 معمولاً برای ساخت لوازم و ظروف ظروف خانگی به کار می رود و ورق استیل 316 معمولاً برای ساخت لوازم و تجهیزات پزشکی مورد استفاده است. تمام ظروف در خانه کلاً از جنس 304 می باشند، بنابراین اگر فروشنده یا تاجری بگوید ظروف اش از جنس 316 می باشد، قصد فریب دادن شما را دارد.

مقاومت خوردگی

آلیاژ 316 در برابر اسید سولفوریک، اسید فسفریک، اسید پتاسیم، اوره و غیره مقاوم به خوردگی و برای مواجهه با آب های معمولی، کنترل گاز، شراب، شیر، مایعات پاک کننده و موارد و کاربردهای دیگری با اثر خوردگی جزئی و ناچیز یا عدم تماس با مواد کاملاً مناسب است.

 

تفاوت ورق استیل 304 و 316

 

ورق استیل 316 نسبت به 304 از مقاومت خوردگی بالاتری برخوردار است به طوری که می تواند در برابر خوردگی بین دانه ای و خوردگی ناشی از تنش اکسیدی به طور قابل ملاحظه ای مقاومت زیادی داشته باشد و همچنین تمایل آن نسبت به حرارت در طول روند جوشکاری کاهش چشمگیری داشته باشد. نسبت به خوردگی ناشی از کلرید و آلومینیوم نیز مقاومت خوبی دارد. بنابراین زمانی که در محیطی مقدار یون کلرید بیشتر از آلیاژ 316 از نظر مقاومت خوردگی بهتر و مناسب تر می باشد. استیل 316 به لحاظ افزودن عنصر مولیبدن به آن از ساختار ضدخوردگی ویژه ای برخوردار است در برابر خوردگی های ناشی از کلرید نیز مقاومت قوی تر و بالاتری دارد. این آلیاژ تحت عنوان استیل یا فولاد دریایی نیز مورد مصرف قرار می گیرد.

تفاوت قیمت

آلیاژ 316 داروی مولیبدن و نیکل افزوده است، از این رو قیمت آن قدری گرانتر از 304 می باشد.

مزایای استنلس استیل

آلیاژهای 304 و 316 با برخورداری از مقاومت نسبتاً زیاد حرارتی، بهتر از استنلس استیل های معمولی هستند و مقاومت حرارتی آنها تا 800 درجه فارنهایت می تواند برسد که برای موارد و مکان های مختلف مناسب می باشند.
خاصیت ضد خوردگی. هر دو آلیاژ 304 و 316 دارای کروم افزوده هستند که همین امر باعث می شود که خواص شیمیایی پایداری داشته باشند و اصولاً دچار خوردگی نشوند. برخی افراد ورق استیل 304 را به عنوان متریالی ضد خوردگی مورد استفاده قرار می دهند.
به لحاظ سفتی و چقرمگی می توانند محصولات مختلفی تبدیل و تولید شوند که این خود کیفیت مطلوبی است.
میزان سرب پایین. مقدار سرب استنلس استیل 304 و 316 فوق العاده ناچیز است و به بدن و سلامت انسان هیچ گونه ضرری نمی رساند، از این رو به آنها گرید غذایی اطلاق می شود.

 

تفاوت ورق استیل 304 و 316

 

چگونه از زنگ زدن استیل پیشگیری کنیم؟

به طور کلی ورق استیل 304 و 316 به راحتی زنگ نمی زنند. مراقب باشه ظروف استنلس استیل برای مدت طولانی در آب نمک غوطه ور نباشند. این متریال زنگ نخواهد شد. چنانچه استیل در معرض یون های کلرید قرار بگیرد، باعث خوردگی آن خواهد شد، از این رو سعی کنید از تماس آن ها با نمک، آب دریا و نظایر این ها جلوگیری شود.