سه سطح پایانی ورق استیل

0

اگر نگاهی دقیق به سطح یک ورق استیل بیندازیم، تنها چیزی که با چشم غیر مسلح قابل رویت است، سطح صاف آن می باشد. این موضوع بر می گردد به این که در عملیات نهایی ساخت ورق استیل (عملیات سطحی) از چه فرآیندی استفاده شده است.

ورق استیل متشکل از چه سطوحی است؟

سطح نهایی که بر روی انواع ورق استیل اعمال می شود، در نگاه اول شاید به چشم نیاید، اما این سطح نقشی به مراتب بزرگتر از آنچه که تصور می شود، ایفا می کند. در برخی از کاربردها، نیازی به سطح نهایی خاص بر روی ورق استیل احساس نمی شود و به همین دلیل بدون اینکه عملیات سطحی خاصی روی آن صورت گیرد، به بازار عرضه می شود. برخی دیگر با هدف افزایش جلوه های سطحی، بهبود عملکرد محیطی یا حتی کاهش نگرانی های ایمنی، به عملیات سطحی خاصی نیاز دارند.
وقتی نوبت به ورق استیل می رسد، ملزومات و نیازها مشخص می کنند که کدام سطح پایانی مناسب است. این موضوع به نیاز مشتری و مشخصات تعریف شده برای پروژه ها بستگی دارد. در ادامه نگاهی دقیق به انواع سطوح پایانی ورق استیل خواهیم داشت.

 

سطوح ورق استیل


نکته ای که قبل از هر چیزی دارای اهمیت است، وجود لایه ای از اکسید بر روی سطح ورق استیل می باشد. تمام انواع ورق های استیل، آلیاژهای پایه آهن هستند که دارای حداقل 10.5 درصد کروم در ترکیب شیمیایی خود می باشند. طی واکنشی بین کروم و اکسیژن موجود در هوا، یک فیلم اکسید کروم در سطح تشکیل می شود. این فیلم اکسیدی در صورت آسیب دیدن، در حضور اکسیژن بلافاصله خود را ترمیم می کند.
در ادامه ورق استیل بین غلتک های نورد قرار می گیرد -جایی که لایه ی بعدی بر روی آن اعمال می شود-. مهم نیست که نورد، گرم باشد یا سرد، تمام محصولات استیل با استفاده از غلتک های استاندارد تحت نورد قرار می گیرند. روند ۲ عملیات سطحی را در ادامه خواهیم داشت:
2B: این سطح با استفاده از نورد سرد، عملیات حرارتی و اسیدشویی، همراه با نورد در انتها به منظور دستیابی به یک براقیت صاف و انعکاسی حاصل می شود. این سطح از ورق استیل یکی از پرکاربردترین و پراستفاده ترین ورق ها می باشد. انواع گریدهای استیل متداول، از جمله ورق استیل 201، 304، L 304 و L 316 در سطوح استاندارد 2B ارائه می شوند.
2D: این سطح نیز با نورد سرد، عملیات حرارتی و اسیدشویی حاصل می شود، اما برخلاف سطح 2B، عملیات نورد انتهایی را نخواهد داشت. با این کار، به سطحی مات با انعکاس کم دست می یابیم که برای کاربردهای صنعتی و مهندسی ایده آل است. این سطح به زیبایی سطح 2B نیست.

سطح No.4 ورق استیل چیست؟

سطوح اعمال شده بر روی ورق استیل ممکن است باعث بهبود کیفیت سطح و عملکرد محیطیِ محصول شما شود. این امر مستلزم تغییر فیزیکی فلز می باشد، به ویژه از طریق استفاده از مواد ساینده که قسمت هایی از سطح را از بین می برند.
هر چه از ساینده های با اندازه دانه بالاتر استفاده شود، ظاهر بهتر خواهد بود و سطح، انعکاسی تر خواهد بود. به عنوان مثال، یکی از سطوح متداول ورق استیل، No.4 است که در ساخت لوازم آشپزخانه، تجهیزات فنآوری مواد غذای و لبنیات و سایر محیط ها به کار می رود. برای دستیابی به این سطح، بسته به کاربردی که دارد، از مواد ساینده با اندازه دانه بین 120 تا 320 استفاده می شود. سطح شن و ماسه (موجود در مواد ساینده) بر زبری سطح تاثیر گذار می باشد. این سطح معمولاً برحسب میکرو اینچ یا میکرومتر اندازه گیری و به صورت Ra (میانگین زبری) نشان داده می شود. هرچه تعداد دانه ها بیشتر باشد، خطوط صیقلی ریزتر و سطح از حالت انعکاسی بیشتری برخوردار خواهد بود.
نکته مهم این سطح، پایداری آن است. به عنوان مثال، برخی از پرداخت ها می توانند موجب تغییر رنگ در سطح گردند (مثلاً ظاهری شطرنجی روی سطح فلز).
در برخی موارد، حتی با اینکه عملیات سطحی به خوبی انجام شده، ممکن است آلیاژ با بعضی نقایص جزئی روبرو شود که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست. در بسیاری کاربردها، این موضوع ممکن است مشکلی ایجاد نکند، اما در کاربردهای حساس -به ویژه صنایع غذایی، لبنی و دارویی- وجود خراش های میکروسکوپی یا حفراتی که زیر سطح وجود دارد، ممکن است باکتری ها یا سایر آلودگی هایی را که می تواند سلامت محصولات تولید شده را به خطر بیاندازد، در خود جمع کنند.

 

سطوح ورق استیل


برای جلوگیری از این موضوع، بهتر است از آن دسته گریدهایی که تحت عنوان خالی از حفره طراحی شده اند، استفاده گردد. در این گرید، سطوح با استفاده از عملیات دقیق سطحی، خالی از هرگونه حفره، خراش یا نقص می شوند. از بین بردن این نقایص همچنین می تواند باعث تمیزکاری آسان تر آن شود، بدون اینکه به مواد شیمیایی خاص برای از بین بردن باکتری های ایجاد شده نیاز باشد.
در نهایت، با توجه به کاربرد و الزامات، برای دستیابی به بهترین نتیجه، می توان سطحی مناسب از ورق استیل را برای استفاده انتخاب نمود.