کاربرد ورق استیل 304 در قاشق و چنگال

0

 

مقدمه

یکی از انواع ورق‌های استیل که اتفاقاً در ساخت قاشق و چنگال هم کاربرد فراوان دارد، ورق استیل 304 است. در ادامه، با ویژگی‌های این محصول بیشتر آشنا شده و در خصوص کاربردهای آن نیز توضیح خواهیم داد.

کاربرد ورق استیل 304 در صنایع

صنایع مختلف موجود در کشورمان و سرتاسر دنیا، همیشه بر حسب نیاز و کاربری خود به خرید قطعات، دستگاه ها و مواد اولیه اقدام می کنند. زیرا در تمامی گروه های محصولات مختلف، نوع تولید و شرایط استفاده بر اساس استانداردهای خاصی تهیه و تنظیم شده و در تولید کالاها می باید به این موضوع دقت شود. به عنوان مثال، ورق های استیل و فولاد ضد زنگ را در نظر بگیرید که از انواع مدل ها و گریدها تشکیل شده و هر کدام برای مصارف و تهیه دستگاه ها و قطعات خاصی استفاده می شوند. 
شاید بتوان از یک گرید خاص در صنایع دریایی استفاده کرد، اما همان گرید را نتوان برای بخش های آزمایشگاهی و یا ساخت بویلر به کار برد. ورق های استیل، با گریدهایی بر حسب اعداد و بعضاً ترکیب اعداد با حروف لاتین شناخته می شوند که البته نوع مواد اولیه به کار رفته در آن ها نیز بر نامگذاری و نوع کاربری آن ها تاثیرگذار خواهد بود. 

 

قاشق استیل

 

ورق استیل 304 

ورق استیل 304، یکی از انواع فولاد ضد زنگ و از جمله پرکاربردترین آن ها محسوب می شود که پس از گرید 316، بیشترین استفاده را در صنایع مختلف دارد. به صورت کلی، ورق های استیل و فولاد ضد زنگ که به آن استنلس استیل (Stainless Steel) هم می گویند، بر اساس مواد تشکیل دهنده ای که دارند، برای کاربردهای گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند. استیل 304، از نسبت 18 درصد کروم و 8 درصد نیکل تشکیل شده است. 
نکته جالب توجه اینکه، این محصول به دلیل برخورداری از خواص غیر مغناطیسی که از ساختار آستنیتی آن حاصل می شود، به استیل نگیر نیز شناخته می شود. شایان توجه است که گرید 304، به گرید 316 بسیار شبیه بوده و برای تشخیص تفاوت این دو، می باید تا از روش های شیمیایی برای آنالیز عناصر آن ها استفاده کرد. 

 
مشخصات ورق استیل 304 و انواع آن 

همان طور که قبلاً هم اشاره شد، ورق استیل 304 از عناصری مانند کروم، نیکل و دیگر موارد مانند کربن تشکیل شده است. میزان کروم، بین 18 تا 20 درصد بوده و حال آنکه نیکل موجود در آن چیزی بین 8 تا 5/10 درصد است. ضمن اینکه کربن هم در این نوع ورق حضور داشته که 08/0 درصد از آن را تشکیل می دهد. 
این محصول به صورت کلی در سه گروه و مدل قرار می گیرد:
-    مات
-    خشدار
-    براق 
شایان توجه است که نمونه براق، به عنوان یکی از پرمصرف ترین مدل ها در بازار است. این نمونه با انجام کار پولیش، به گزینه ای براق تبدیل می شود و به همین دلیل، نسبت به دیگر نمونه ها گزینه گران تری است. به دلیل ظاهر خاص آن، برای بخش هایی که ظاهر آن ها مهم است، مورد استفاده قرار می گیرد. 
اما در مقابل، نمونه مات، قیمت پایین تری داشته و تنها برای بخش هایی استفاده می شود که ملاک آن زیبایی نبوده و مقاومت در برابر خوردگی اولویت محسوب می شود. در نهایت، مدل خشدار هم با استفاده از شیوه سنگ زنی تولید شده و با این کار شیارهایی بر روی آن ایجاد می شود. به همین دلیل، آلودگی ها و چربی بر روی این نوع ورق مشخص نمی شود. یکی از کاربردهای ورق استیل 304 براق، برای تولید ساعت مچی و جواهرات است.
 
 

ویژگی های ورق استیل 304

با توجه به کاربردهای وسیع ورق استیل 304، این نوع ورق به طور حتم از ویژگی های متعدد و مطلوبی سود می برد که به اختصار به آن ها اشاره می کنیم:
-    انعطاف پذیری
-    مقاومت در برابر خوردگی
-    جاذبه مناسب
-    مقاومت در برابر زنگ زدگی 
-    خواص بالا و مناسب اتصال پذیری 
-    ویژگی های شکل پذیری و فرم دهی مطلوب
-    برخورداری از خواص مناسب جوش پذیری 
این ورق با وجود تمام ویژگی هایی که دارد، نمی تواند در تجهیزات دریایی مورد استفاده قرار گیرد. زیرا میزان عنصر مولیبدن آن بسیار ناچیز است. از طرفی، میزان مولیبدن در ورق استیل 316 بیشتر بوده و به همین دلیل مقاومت آن در برابر خوردگی نسبت به گرید 304 بیشتر است. اما مولیبدن کمتر باعث می شود تا گرید 304 نسبت به 316 از خواص شکل پذیری بهتری برخوردار باشد. 

 

ورق استیل 304 در ساخت قاشق

 

موارد کاربرد ورق استیل 304 

ورق استیل 304، با توجه به ویژگی های مطلوب و مشخصاتی که دارد، در صنایع و بخش های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه به مهمترین حوزه های کاربرد این نوع ورق اشاره می کنیم: 
-    لوازم آشپزخانه و تجهیزات مربوط به آن مانند سینک ظرفشویی 
-    قطعات مربوط به نرده ها و حفاظ ها 
-    نگهدارنده های مواد شیمیایی 
-    مبدل های حرارتی 
-    انواع پیچ و فنر 
-    اتصال دهنده ها 
-    بخش معادن و فیلتراسیون آب،  
-    ساخت وسایل خانگی و صنعتی، ابزار آلات برای بخش ترابری و ساخت مواد غذایی 
-    ساخت ساختمان و برج برای ایجاد استقامت خارجی در برابر آب و آتش
-    ابزار آلات لبنی مانند یخچال و فریزر و پردازش مواد غذایی 
-    ظروف آزمایشگاهی کارخانه ها 
-    ساخت تغییر دهنده های انرژی 
-    استفاده در صنایع پتروشیمی و پالایش نفت 
-    کاربرد در ساخت انواع میز کار بهداشتی 
-    ساخت تجهیزات حفاری موجود در معادن مختلف مانند سنگ آهن و معادن کانی 
-    و...

 

کاربرد ورق استیل 304 در ساخت قاشق و چنگال

همان طور که اشاره شد، ورق استیل 304، ضد زنگ بوده و این ویژگی باعث شده تا در صنایع مختلف و ساخت ابزارهای گوناگونی از آن استفاده شود. بنابراین، از آنجایی که تجهیزات و لوازم آشپزخانه از جمله قاشق و چنگال، به صورت مداوم با آب سر و کار داشته و می باید همیشه به راحتی تمیز شوند، کاربرد این محصول در ساخت آن ها، امری مهم و حیاتی محسوب می شود. 
از طرفی، استفاده از ورق استیل 304 در ساخت قاشق و چنگال باعث می شود تا این موارد راندمان و کاربری راحت و مناسبی داشته و از آنجایی که بحث سلامت افراد هم مطرح است، قاشق و چنگال به راحتی تمیز و ضد عفونی می شوند. ضمن اینکه استفاده از این ورق، بر طعم و مزه انواع خوراکی ها و مواد غذایی، تاثیری نمی گذارد. به طور کلی نمونه های استنلس استیل، به عنوان جایگزین آلیاژهای مس و سرب از سال ها پیش در نظر گرفته شده اند تا ضمن حفظ سلامت افراد، از ایجاد ضرر مالی در پروسه ساخت تجهیزات آشپزخانه و مواردی مانند قاشق و چنگال، جلوگیری شود.