قطعات کوره ساخته شده از ورق استیل 321

0

 

استفاده از ورق استیل 321 در ساخت قطعات کوره

ورق استیل 321، یک متریال ضد زنگ است. این آیتم به واسطه‌ی فلز تیتانیوم که یک فلز ضد زنگ است، کاور شده. همچنین مقاومت در برابر خوردگی بین دنده‌ای، ویژگی دیگری است که ورق استیل 321 از آن بهره می‌برد. از این ورق،  استفاده‌های متنوعی می‌شود لذا این متریال یکی از پرکاربردترین‌ها در حوزه صنعت بوده و صنایع زیادی وجود دارند که برای تولید نیازمند این آیتم هستند. از اینرو شرکت‌های صنعتی زیادی در سطح جهان در حال فعالیت هستند تا این متریال را تولید نمایند. آن‌ها برای فروش بهتر با یکدیگر رقابت می‌کنند. این شرکت‌ها قابلیت‌هایی چون مقاومت در برابر زنگ‌زدگی، مقاومت در برابر سایش، مقاومت در برابر حرارت و... را بهینه‌سازی کرده و در حال تلاشند تا کیفیت تولید این ورق‌های استیل را بالا ببرند.
 ما در این مقاله از این ورق استیل و کاربردهای آن بیشتر خواهیم گفت. همراه ما باشید.
فولاد نگیر عنوانی است که برای ورق استیل 321 بکار برده میشود. این عنوان بدین معناست که این متریال تحت هیچ شرایطی جذب آهنربا نشده و میدان مغناطیسی تولید نمیکند. این ویژگی باعث می‌شود این آیتم برای استفاده در موارد متعدد مناسب باشد. همچنین این ورق استیل یا فولادی خاصیت ضد حرارت داشته و از پایه آلیاژی فولاد ضد زنگ 324 بهره می‌برد. که این ویژگی به‌منظور افزایش مقاومت در برابر خوردگی و سایش ایجاد گشته است. از دیگر ویژگی‌های بارز این ورق استیل می‌توان به قابلیت شکل‌پذیری فوق العاده، مقاومت در برابر اکسیده شدن به خصوص در دمای بالا، بهره‌مندی از ظرفیت جوشکاری، و مقاومت در برابر سایش و فرسایش اشاره کرد. لازم به ذکر است که  قابلیت در برابر جوش‌خوردگی به دلیل استفاده از متریال تیتانیوم در فرایند تولید ورق استیل 321 است. دلیل علمی این فرایند نیز اینست که ورق تیتانیوم  از تشکیل کاربید کروم، آنهم در حین جوشکاری جلوگیری می‌کند. 
این ورق در بازه‌های ضخامتی متنوعی موجود است، گفتنی است قیمت ورق استیل 321  بسته به کیفیت، ضخامت، محل تولید، و گرید متفاوت است. و فلز نیکل به‌عنوان یک فلز مؤثر در تولید این متریال در اولویت اول، و فلز کروم به عنوان یک آیتم موجود در این متریال اولویت دوم را در قیمت‌گذاری دارند. 
 

ورق استیل

 

از ورق استیل 321 در چه صنایعی استفاده می‌شود؟

•    صنعت ساختمان

صنعت ساختمان، یکی از مهم‌ترین صنایعی است که به‌صورت گسترده از این ورق‌های استیل بهره می‌برد. کاربردهای استفاده از ورق استیل در صنعت ساختمان گسترده هستند. و هر سازه‌ای بنا بر نیاز، به نوعی از این متریال بهره می‌برد. ویژگی‌هایی چون مقاومت در برابر سایش و فرسایش، استحکام عالی، و مقاومت در برابر تخریب و خوردگی از جمله ویژگی‌هایی هستند که باعث می‌شوند ورق استیل در صنعت ساخت سازه، یک متریال پرکاربرد و مفید تلقی شود. صنعت جاده‌سازی، صنعت پل‌سازی، صنعت ساختمان‌سازی و سایر صنایعِ مرتبط با ساخت و ساز, از این متریال استفاده می‌کنند. گفتنی است که معمولاً از فولاد کم کربن برای صنعت ساخت و ساز استفاده می‌شود. چرا این متریال انطباق‌پذیری فوق العاده‌ای داشته و کار با آن نیز راحت است. 

•    استیل 321 در صنعت خودروسازی

یک واقعیت مهم در صنعت خودروسازی وجود دارد. آن هم اینکه با کاهش تنها یک درصد از وزن خودرو می‌توان به کاهش 5 درصدی سوخت دست یافت. لذا صنایع فولاد با ساخت ورق‌های استیلی که وزن کم ولی کارایی بیشتری دارند در تلاش هستند تا به این امر مهم دست یابند. ورق استیل ضد زنگ از جمله استیل 321، از ورق‌های رایج در این صنعت است که در ساخت قطعات خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. گفتنی است که قطعات مختلفی از جمله بدنه، سیستم اگزوز و... را می‌توان به واسطه این ورق‌های استیل ضد زنگ و مقاوم در برابر حرارت ساخت. 

•    قطعات مبدل حرارتی

مبدل حرارتی یک دستگاه است که به منظور انتقال حرارت میان چند آیتم (گاز به گاز، مایع به گاز یا مایع به مایع) با دمای متفاوت طراحی گردیده است. این دستگاه اجزای متفاوتی دارد که تمامی آن‌ها با ورق فولاد ساخته می‌شوند. لذا ورق فولاد 321 به دلیل خاصیت ضد حرارت بودن و عدم خاصیت زنگ‌زدگی یکی از بهترین متریال‌ها برای ساخت این آیتم است.

•    ساخت شیرآلات

یکی از ویژگی‌های بارز در ارتباط با شیرآلات، که کیفیت آن را نیز منحصر به فرد می‌سازد، خاصیت ضد زنگ زدگی است. این آیتم با ورق‌های استیل ساخته می‌شود. به همین دلیل لازم است تا آن متریال هم ضد زنگ باشد و هم از قابلیت ضد خوردگی برخوردار باشد. ورق استیل 321 یکی از ورق‌هایی است که برای ساخت وسایلی از این دست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

•    صنایع در و پنجره سازی

یکی از بارزترین مشخصات این صنعت استفاده از استیل است. ورق استیل 321 با خاصیت‌های منحصر به فردی از جمله دوام، استحکام، شکل‌پذیری، قابلیت جوشکاری عالی و همچنین ضد زنگ بودن، این قابلیت را برای این متریال فراهم می‌کند تا به شیوه عالی پرداخت گردد. 
 

ورق استیل

 

قیمت ورق استیل 321

عوامل و فاکتورهای متعددی بر قیمت این ورق استیل تأثیر می‌گذارند. یکی از مهمترین این عوامل نوسانات ارزی نام دارد. مخصوصا اینکه این ورق استیل از جمله کالاهای وارداتی است. بنابراین با هر نوسان ارزی، قیمت این آیتم تغییر خواهد کرد. در چنین شرایطی بهتر است تا به یک منبع معتبر دسترسی داشته باشید تا به واسطه‌ی آن قیمت‌ها را استعلام نمایید. 
صنایع مختلف باید بکوشند تا بر اساس کاربرد از ورق‌های استیلی استفاده نمایند که بیشترین کارایی را برای آن‌ها داشته باشد. این ورق‌ها بر اساس ویژگی‌های فنی از جمله ضخامت، استحکام، استاندارد و گرید از قیمت‌های متنوعی بهره می‌برند.
یکی از این ورق‌های استیل، ورق استیل 321 نام دارد. ضد زنگ بودن، ضد فرسایش بودن، عدم تولید میدان مغناطیسی، عدم خوردگی و... از جمله ویژگی‌هایی است که این ورق استیل آن‌ها را داراست.
در این مقاله از ورق استیل 321 و کاربردهای آن گفتیم. امید است که این مطلب برای شما کاربردی و مفید بوده باشد.