ورق استیل در ساخت اجاق گاز

0

 

ورق استیل به فلزاتی گفته می‌شود که طبق فرمولاسیون خاصی ساخته می‌شوند و میزان آلیاژ به کار رفته در آن‌ها به کاربرد آن در صنعت بستگی دارد که سبب تغییر در استحکام قطعه، مقاومت آن در برابر خوردگی و اکسیداسیون می‌شود. در بین تمامی فولادهای ضدزنگ سری 400، یکی از پرکاربرد‌ترین فولادهای ضدزنگ فریتی، ورق فولاد 430 است که 16 درصد عنصر کروم در ترکیب شیمیایی این آلیاژ وجود دارد.
 

این نوع استیل تا دمای بالا حدود 816 درجه سلسیوس خواص مکانیکی مطلوبی دارد و مقاوم در برابر اکسید شدن و خوردگی است. به دلیل شکل‌پذیری زیاد، کاربرد این ورق‌های فولاد استفاده در قطعات و لوازم جانبی خودروها، لوازم خانگی مانند یخچال، اجاق گاز و ... است. در بسیاری از موارد، می‌توان به جای استفاده از ورق‌های استیل 304 و 316، از ورق استیل 430 استفاده کرد زیرا نیکل موجود در این گرید کم بوده و به همین دلیل قیمت کمتری نسبت به ورق‌های فولاد فوق دارد. در ادامه به معرفی و کاربرد ورق استیل بگیر پرداخته می‌شود.

 

ورق استیل

 

معرفی ورق استیل بگیر و خواص فولاد 430

ورق استیل 430 با نام استاندارد A240/A240M یک فولاد کروم بالای فریتی است که مقاومت خوبی در برابر اکسیداسیون و خوردگی داشته که شامل مقاومت در برابر گازهای گوگرد، نیتریک اسید و بسیاری از اسید‌های دیگر بوده که دلیل آن، وجود عنصر کروم به میزان بالا در ترکیب شیمیایی است. همچنین این ورق فولاد، شکل‌پذیری مطلوبی نیز داشته و به راحتی تحت کشش قرار می‌گیرد. خواص کششی آن شبیه به فولاد کم کربن است. به علت وجود ساختار فریتی در این فلز، به ورق استیل بگیر یا مغناطیسی معروف است. ساختار شبکه فریتی، BCC است. 
عناصر فریت‌زا برای بدست آوردن ساختار فریتی شامل کروم، تیتانیوم، مولیبدن و آلومینیوم است که با درصد بالایی در ترکیب شیمیایی موجود است. از آنجایی که ساختار کروم نیز همانند فریت، BCC است، لذا این عنصر سبب گسترش فاز فریت در ریزساختار و کاهش آستنیت می‌شود. فولاد F430 قابلیت ماشین کاری نداشته و در دستگاه‌های پیچ خودکار به صورت نواری و میلگرد کاربرد فراوان دارد.
 

فولاد گرید 434 شبیه گرید 430 است با این تفاوت که به‌دلیل وجود مولیبدن در آن، مقاومت به خوردگی آن افزایش می‌یابد و بیشتر است. معمولاً از فولاد گرید 430 برای دکوراسیون و تزئینات اتوموبیل‌ها استفاده می‌شود. ارزان‌تر بودن این ورق‌های فولاد نسبت به فولادهای سری 300 باعث شده تا بیشتر به آن توجه شود و مورد استفاده قرار گیرد. ورق استیل بگیر در بازار به دو صورت مات و براق وجود دارد که معمولاً بدون روکش هستند و بنا به درخواست مشتری، درصورت تمایل به براق بودن، روکش کاری می‌شود.

تفاوت‌های ورق استیل بگیر و نگیر

ورق فولاد‌های بسیاری با انواع مختلف آلیاژها مورد استفاده قرار می‌گیرند اما تقسیم‌بندی آن‌ها به دو صورت ورق فولاد بگیر و ورق فولاد نگیر است. هرچند انواع مختلف دیگری نیز در بازار وجود دارد اما کاربرد آن‌ها نسبت به این دو نوع، کمتر است و ورق‌های استیل بگیر و نگیر بیشترین کاربرد را در صنایع مختلف دارد. تفاوت اصلی در این دو فولاد، میزان عنصر کروم استفاده شده در ترکیب شیمیایی آن‌ها است. ورق فولاد بگیر میزان کروم کمتری داشته اما ورق فولادی نگیر، کروم بسیار بالایی دارد. خاصیت مغناطیسی این دو ورق فولادی نیز متفاوت بوده و ورق فولادی بگیر خاصیت مغناطیسی داشته و توسط آهن‌ربا جذب می‌شود اما ورق نگیر، جذب آهن‌ربا نشده و خاصیت مغناطیسی ندارد.

جوشکاری ورق استیل بگیر

قابلیت جوشکاری، یکی‌دیگر از ویژگی‌های ورق استیل بگیر است. نکته مهمی که باید رعایت کرد، پیش گرم کردن فولاد ضد زنگ 430 در دمای 150-200 درجه سلسیوس است. اگر جوش دادن فلز به درستی انجام نشد، می‌توان همان منطقه را بعد از جوشکاری در دمای 790-815 درجه سلسیوس مجدد جوش داد. 

 

ورق استیل

 

کاربردهای ورق استیل 430

ورق‌های استیل بگیر کاربردهای گوناگونی دارند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    صنعت خودروسازی و تزئینات داخلی خودرو
•    حلقه‌های اجاق گاز
•    پالایشگاه نفت و تجهیزات آن
•    اتصال‌دهنده‌ها
•    روکش ماشین‌های ظرفشویی
•    تولید محفظه احتراق کوره
•    دودکش‌ها
•    دستگاه‌های حمل و نقل در کارخانه‌های قند و شکر
•    یخچال‌ها
•    هود آشپزخانه
•    سقف
•    سینک ظرفشویی
•    تجهیزات رستوران‌ها  

 

ساخت اجاق گاز با ورق استیل بگیر

می‌توان گفت یکی از پرکاربردترین فلزات مورد استفاده در سراسر جهان، فولادها هستند. از جمله کاربردهای آن می‌توان به قاشق و چنگال و بدنه‌ی برخی لوازم خانگی مثل ظرفشویی، لباسشویی و یخچال و دسته‌بندی مواد غذایی اشاره کرد. زیبا بودن لوازم خانگی‌هایی که از جنس فولاد ساخته شده اند از نقاط مثبت آن‌ها است. رنگ زیبای فولاد‌ها سبب ایجاد ترکیبی زیبا در آشپزخانه هم به صورت مدرن و هم سنتی می‌شود.
 

ورق استیل

 

انواع ورقه‌های فولاد با آلیاژ‌های مختلف، سطوح متنوعی را می‌توان ساخت که هرکدام زیبایی چشمگیر و منحصر به فردی دارند. اجاق گاز‌ها یکی از اصلی‌ترین لوازم آشپزخانه برای پخت و پز هستند. در رستوران‌ها، سلف‌ها و آشپزخانه‌های صنعتی از اجاق گاز‌های صنعتی استفاده می‌شود که دارای مدل‌ها و تعداد شعله‌های متفاوتی هستند. به علت اینکه اجاق گاز‌ها باید در درجه حرارت‌های بالا مقاوم باشند، جنس این اجاق گازها از فولاد مقاوم است.

قیمت ورق استیل بگیر

تعدادی از قیمت ورق استیل بگیر با ضخامت و ابعاد مختلف در جدول زیر آمده است.

نام ورق جنس ضخامت ابعاد آلیاژ واحد قیمت قیمت
ورق استیل بگیر مات 0.4 1×2 430 کیلوگرم 73000 تومان
ورق استیل بگیر خش دار 0.8 1×2 430 کیلوگرم 72000 تومان
ورق استیل بگیر براق 0.4 1×2 430 کیلوگرم 73000 تومان
ورق استیل بگیر خش دار 0.4 1×2 430 کیلوگرم 73000 تومان
ورق استیل بگیر مات 0.4 1×2 430 کیلوگرم 73000 تومان
ورق استیل بگیر خش دار 0.8 1×2 430 کیلوگرم 72000 تومان
ورق استیل بگیر براق 0.4 1×2 430 کیلوگرم 73000 تومان
ورق استیل بگیر خش دار 0.3 1×2 430 کیلوگرم 73000 تومان