ورق استیل 316 در دندانسازی

0

 

ساخت ایمپلنت با ورق استیل 316

گاهی اوقات اندام‌های بدن به‌دلیل ضربه یا اختلال، آسیب می‌‌بینند و دیگر نمی‌ توان مانند سابق از آن‌ها استفاده کرد. به نظر می‌رسد که در چنین شرایطی ایمپلنت‌ها بهترین جایگزین تلقی گردند. ایمپلنت را با استفاده از ورق استیل 316 می‌سازند.
این متریال یکی از متداول‌ترین متریال‌هایی است که در ساخت تجهیزات پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 به دلیل اهمیت این موضوع ما قصد داریم در این مقاله از ساخت ایمپلنت با ورق استیل 316 بیشتر بگوییم. با ما همراه باشید.


ورق استیل 316 چیست و چه مزایایی دارد؟ 

این آیتم را با عنوان استیل گرید 316 می‌شناسیم. ضد زنگ بودن ویژگی شاخص آن است. در همین زمینه گفته می‌‌شود که کاور کردن آن با آلیاژ تیتانیوم،  یا در موارد خاص‌تر فلز نقره دلیل ضد زنگ بودن آن تلقی می‌‌گردد. گفته می‌‌شود که استیل با گرید 304، شباهت زیادی با استیل گرید 316 دارد. این دو از نظر خواص و ویژگی‌ها تقریبا و تا حد زیادی مشابه هستند. اما بکار بردن مولیبدن در ورق استیل با گرید 316 آیتمی‌ است که مغایرت زیادی را میان این دو متریال بوجود می‌ آورد. وجود عنصر مولیبدن در ورق استیل 316 باعث استحکام، بهبود خواص مکانیکی، مقاومت بیشتر در برابر حرارت زیاد و در نهایت باعث مقاومت در برابر زنگ خوردگی می‌‌گردد. 

 

ورق استیل در ایمپلنت

 

استفاده کردن از این متریال به دلیل خواصی که ذکر شد در بیشتر صنایع رایج است. یکی از صنایعی که به نحو مطلوبی از این آیتم بهره می‌‌برد صنعت پزشکی است. به‌عنوان مثال ایمپلنت‌های ارتوپدی از جمله تجهیزاتی به حساب می‌آیند که ساخت و پرداختشان را مدیون این ورق‌های از جنس استیل هستند. 
این ایمپلنت‌ها به سه گروه شاخص: پیچ‌ها، پلاک‌ها و پروتز‌ها قابل دسته‌بندی هستند. تمامی‌ این آیتم‌ها با هدف جایگزینی مفصل یا استخوان بکار برده می‌شوند. کمک گرفتن از این وسیله باعث می‌‌شود تا عضو آسیب دیده بهبود پیدا کرده و به مرور زمان قابلیت خودش را بازیابد. اما اگر آن عضو بطور کامل از بین رفته باشد، استفاده کردن از ایمپلنت سبب می‌‌شود تا مشکلات ناشی از فقدان عضو کذایی برای همیشه رفع گردد. 
 

انواع ایمپلنت‌های ارتوپدی که با ورق استیل ساخته می‌شوند

پیچ‌ها

پیچ‌ها را می‌‌شود همه جا پیدا کرد. به‌خصوص در فروشگاه‌های مرتبط با سخت افزار. اما پیچی که قرار باشد در بدن کار گذاشته شود را از چنین جایی خریداری نمی‌‌کنند. این پیچ باید ویژگی‌های شاخصی داشته باشد. نباید به مرور زمان زنگ بزند یا استحکام خودش را از دست دهد. این پیچ باید در برابر هر گونه خوردگی مقاوم باشد. ورق استیل 316 یک متریال است که می‌‌تواند تمامی‌ ویژگی‌های ذکر شده را به یک پیچ بدهد. لازم به ذکر است که پیچ‌های ارتوپدی می‌‌توانند مانند پیچ‌های معمولی پَخ، زاویه‌دار،  سر صاف، گرد و ... باشند. بنابر نیاز، از یکی از این پیچ‌ها برای کار گذاری در بدن استفاده می‌‌شود. به‌عنوان مثال برای درمان تاندون‌ها بایستی از پیچ متفاوتی نسبت به درمان لابروم آسیب دیده استفاده نمود. در حقیقت استفاده از پیچ، بر اساس قطعه ایمپلنت متغیر است. همانگونه که قبل‌تر گفتیم عدم تغییر شکل یا خوردگی، ویژگی بارز این آیتم است چرا که عضو کذایی و تمامی‌ متعلقاتش قرار است دست کم تا پایان عمر در بدن فرد مذکور باقی بمانند. گفتنی است که از ورق استیل انتظار می‌‌رود بتواند تمامی‌ این انتظارات را پوشش دهد.

پلاک

اصلی‌ترین کاربرد پلاک‌ها، برطرف نمودن شکستگی یا شکستگی‌هایی است که در استخوان رخ می‌‌دهند. بطور عمده زمانی از این پلاک‌ها استفاده می‌‌شود که شکستگی در انتهای استخوان‌های دراز رخ داده باشد. بعنوان مثال زانو یا مچ پا، اعضایی هستند که اگر مورد اصابت ضربه واقع گردند و بشکنند ممکن است در طول مدت درمان و نقاهت، فشار زیادی را تجربه نمایند و یا نتوانند تعادل و ثبات خودشان را در طول مدت درمان حفظ کنند. از این رو علم ارتوپدی از پلاک‌ها برای رفع این مشکل بهره برده است. از آنجا که این پلاک‌ها درون بدن فرد قرار می‌گیرند، جنس پلاک باید ضد زنگ باشد. پلاک نباید در طول مدت درمان که می‌ تواند موقتی یا همی‌شگی باشد کج شود یا بشکند و یا از بین برود، پس استقامت فاکتور مهم دیگری است که لحاظ کردن آن در اینجا ضروری بنظر می‌ رسد. لذا استفاده کردن از ورق استیل یکی از جدید‌ترین متریالی است که متخصصین ارتوپدی آن را پیشنهاد دادند. در نهایت همگی بطور متفق القول ورق استیل 316 را انتخاب نمودند و دلیل این انتخاب ویژگی‌هایی بود که این متریال از آنها بهره می‌‌برد. 

 

ورق استیل 316 در ایمپلنت

 

پروتز

پروتز‌ها جایگزین مفاصل یا استخوان‌های از دست رفته هستند. در بعضی از موارد از این آیتم به منظور حمایت عضو آسیب‌دیده نیز استفاده می‌‌شود. این متریال به افراد امکان می‌‌دهد تا در طول زمان دامنه‌ی داینامیک خودشان را افزایش دهند. استفاده کردن از این متریال در اغلب موارد دائمی‌ است. و این دلیلی مهم است تا استفاده کردن از ورق استیل 316 در ساخت پروتز‌ها توجیه منطقی داشته باشد. 
گفتنی است که قیمت ورق استیل 316 بنابر فاکتورهای متعددی، متغیر است. این آیتم در اغلب موارد یک کالای وارداتی است و قیمت گذاری بر روی آن بر اساس نرخ ارز متغیر و متفاوت است. به منظور کسب اطلاعات بیشتر از قیمت ورق استیل 316، بهتر است تا با یک منبع موثق در ارتباط باشید و قیمت‌ها را دائما بررسی نمایید. 
همانطور که ملاحظه کردیم، پزشکی شاخه‌ای از علم است که با صنعت بی‌ارتباط نیست. پزشکان برای اولین‌بار در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم با ایمپلنت‌ها و کاربردهای آن به خصوص در درمان شکستگی‌های استخوانی آشنا شدند و احتمالا دو شاخه‌ی صنعت و پزشکی در همان زمان برای اولین بار با یکدیگر پیوند خوردند. 
در این مقاله از ساخت ایمپلنت با ورق استیل  316 گفتیم. امید است که این مطلب برای شما جالب و کاربردی بوده باشد.