ورق استیل 409 در ساخت فیلتر سوخت

0

 

مقدمه

فیلتر سوخت در انواع اتومبیل‌ها، یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها است. سوخت اگر با آلودگی و ذرات غبار وارد سیستم موتور شود، می‌تواند آسیب‌های خیلی جدی و گاهاً جبران‌ناپذیری را به اتومبیل وارد کند. نه تنها موتور که خیلی از دیگر قطعات خودرو نیز در صورت نبود فیلتر سوخت و یا درست عمل نکردن آن، دچار آسیب خواهند شد.
ورق استیل 409، یکی از گریدهای استیل است که با توجه به ویژگی‌ها و مشخصاتی که دارد، از آن در ساخت فیلتر سوخت استفاده می‌شود. در این نوشتار برآنیم تا استفاده ورق استیل بگیر 409 در فیلترهای سوخت، به عنوان یکی از مهم‌ترین قطعات خودرو را، بررسی کنیم. پس در ادامه با ما باشید.

فیلتر سوخت چیست؟

همانطور که پیش‌تر در بالا اشاره کردیم، فیلتر سوخت یکی از مهم‌ترین قطعات ماشین است. فیلتر سوخت همان فیلتر بنزین و یا گازوئیل در ماشین‌های گاز سوز است که در سر راه ورود بنزین به موتور دستگاه قرار می‌گیرد. بنزینی که از داخل باک وارد خودرو می‌شود، همواره ناخالصی‌هایی مانند انواع زنگ‌زدگی، ذرات ریز و ضایعات و همچنین آلاینده‌ها رابه همراه خود دارد. 
هر کدام از این ذرات اگر وارد سیستم موتور خودرو شوند، آسیب‌های شدیدی به آن و همچنین به دیگر قطعات وارد خواهند کرد. پس این جاست که اهمیت فیلتر سوخت، نمایان می‌شود. نکته ی قابل تأمل این است که جنس این فیلتر سوخت از اهمیت بالایی برخوردار است. خیلی از این رسوبات و ضایعات به مرور زمان که روی هم انباشته شوند می‌توانند باعث ایجاد زنگ‌زدگی شوند. پس انتخاب یک جنس مقاوم برای فیلتر سوخت از نوع فلزی، از اهمیت بالایی برخوردار است. استفاده از ورق استیل 409 برای ساخت این فیلترها به شدت توصیه می‌شود.

ورق استیل 409 چیست؟

ورق استیل 409 یکی از گریدهایی است که در صنعت کاربرد فراوانی دارد. در ترکیب شیمیایی این ورق، درصد قابل قبولی از عنصر کروم وجود دارد و خاصیت مقاومت در برابر خوردگی را برای این ورق ایجاد کرده است. مقاومت نسبت به دماهای بالا نیز از دیگر خواصی است که ورق استیل 409 داشته و به همین دلیل همواره بهترین گزینه برای ساخت فیلترهای سوخت فلزی است. 
یکی از اصلی‌ترین مواردی که از این ورق استیل بگیر در آن استفاده می‌شود، ساخت اگزوز خودروها است. البته کاربردهایی دیگر مانند مبدل‌ها، ماشین‌آلات کشاورزی، ترانسفورماتور، انواع مبدل‌های حرارتی و همچنین کوره‌ها، مواردی هستند که از ورق استیل 409 در آن‌ها استفاده می‌شود.

ورق استیل 409، فیلتر سوخت

پیش‌تر به این موضوع اشاره کردیم که در ساخت برخی از فیلترهای سوخت به‌خصوص انواع فلزی، از ورق استیل بگیر استفاده می‌شود. اگر جنس فیلتر سوخت مناسب نباشد و از استیل‌های مقاوم به خوردگی و زنگ زدگی در آن استفاده نشده باشد، موادی که از زنگ زده شدن و یا پوست پوست شدن دیواره‌های پمپ بنزین ایجاد شده اند، همراه با سوخت از باک وارد سیستم موتور شده و در کار موتور اختلال ایجاد می‌کند. گاهاً جنس نامناسبی که فیلتر سوخت دارد، آن چنان صدمه‌ای به خودرو وارد می‌کند که کل سیستم از کار می‌افتد. این خسارت‌ها خیلی از مواقع جبران‌ناپذیر بوده و یا این که رفع آن‌ها مستلزم پرداخت هزینه‌هایی گزاف است.
 

ترکیبات شیمیایی موجود در ورق استیل 409

در ساخت ورق استیل 409 که همانطور که پیش‌تر ذکر کردیم از پرکاربرد‌ترین گریدها است، ترکیباتی از جمله
•    کروم
•    نیکل
•    کبن
•    منگنز
•    سیلیسیوم
•    گوگرد
•    فسفر
•    تیتانیوم
به کار برده شده است. وجود هر کدام از این عناصر در این ورق استیل بگیر، خواصی مانند مقاومت به خوردگی در دماهای بالا و هم چنین ضد زنگ بودن را ایجاد کرده است. لازم به ذکر است که درصد عنصر کروم نسبت به دیگر عناصر بیش‌تر و در حدود 10.5 درصد بوده و وجود همین عنصر، همانند آن چه در بالا ذکر کردیم، باعث مقاومت ورق استیل 409 به خوردگی در دماهای بالا شده است.

دیگر ویژگی‌های ورق استیل 409

اگر بخواهیم به دیگر خواص مربوط به ورق استیل 409 بپردازیم، می‌توان از قابلیت مقاومت آن به حرارت اشاره کرد. به‌طور کلی می‌توان گفت این فلز تا 700 درجه سانتیگراد قابلیت تحمل دما را دارد. پس ورق استیل بگیر، می‌تواند گزینه‌ای خیلی مناسب برای فیلتر سوخت باشد. استحکام کششی بالا تا حدود 380 نیز از دیگر خواص این ورق‌ها است که کاربرد آن‌ها در صنایع مختلف را بهبود بخشیده است. 
از دیگر خواص مهم ورق استیل 409، قابلیت جوشکاری برای آن است. این ورق‌ها به‌راحتی قابل جوشکاری بوده و به همین دلیل در صنایع مختلف از آن‌ها به راحتی استفاده می‌شود. مقاومت در برابر خوردگی نیز خاصیت مهم دیگر ورق استیل 409 است که پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم. استفاده از این ورق‌های استیل در اگزور خودرو، نمونه‌ای بارز از ویژگی مقاومت در برابر خوردگی آن‌ها است. 

 

ورق استیل 409

 

قیمت ورق استیل بگیر

برای آگاهی از قیمت‌های ورق استیل 409، خوب است که به‌صورت لحظه‌ای با کارشناسان فروش در ارتباط باشید. قیمت‌ها با توجه به شرایط موجود ممکن است در هر زمان مختلف، متفاوت باشد. به همین دلیل برای اطلاعات موثق، کامل و دقیق با مشاورین شرکت‌های فروش ورق استیل 409 در صنایع مختلف در ارتباط باشید.
آن چه در این جا بدان پرداختیم، بررسی ورق استیل 409 و کاربردی که در صنایع مختلف از جمله ساخت فیلتر سوخت دارد بود. به اهمیتی که فیلترهای سوخت برای خودروها و ماشین‌آلات دارند اشاره کردیم و از کاربرد ورق استیل بگیر در فیلترهای فلزی نام بردیم. خواص ورق‌های استیل با گرید مذکور را بررسی کرده و با توجه به آن خواص، استفاده از این ورق‌های استیل را گزینه‌ای مناسب برای انواع فیلترها سوخت برشمردیم. نکته‌ی مهم دیگری که بدان اشاره کردیم، وجود درصد بالایی از عنصر کروم در این ورق‌ها بود که دقیقاً وجود همین عنصر سبب شده است تا مقاومت به خوردگی در حرارت برای این ورق‌ها ایجاد شود. بنابراین آن‌ها گزینه‌ای مناسب برای به کارگیری در فیلترهای سوخت خواهند بود.