تولید ماشین لباسشویی استیل با ورق استیل 304

0

 

مقدمه

امروزه ماشین لباسشویی یک وسیله ای بوده که در اکثر منازل، رختشویخانه های بیمارستان ها، هتل ها و... یافت می شود. این وسیله از قسمت های مختلفی همچون لوله تغذیه آب، همزن، موتور الکتریکی، درام یا مخزن شستشو، شلنگ ورود و خروج آب، پمپ آب، تسمه، یاتاقان، بدنه و... ساخته شده است. در ساخت هر کدام از این قسمت ها معمولا از مواد مختلفی استفاده می شود که این انتخاب عمدتا توام با شرایط و بازده کاری صورت می گیرد، همچنین از نظر اقتصادی نیز باید توجیه پذیر باشند. به عنوان مثال در ساخت قسمت های داخلی ماشین لباسشویی که در تماس مستقیم با آب، مواد شوینده و لباس ها بوده می بایست از متریالی استفاده کرد که ضمن دارا بودن مقاومت به خوردگی از دوام بالایی برخوردار بوده و آسیبی نیز به لباس ها وارد نکند. در این راستا معمولا استنلس استیل ها (فولادهای زنگ نزن) یکی از گزینه های اصلی جهت ساخت این قسمت ها هستند. در بین انواع رده های آلیاژی از این فولادها ورق استیل 304 که در عرف بازار ایران به ورق استیل نگیر (عدم دارا بودن خواص مغناطیسی) معروف است در ساخت درام شست و شوی ماشین های لباسشویی استفاده می شود. این گرید علاوه بر مقاومت به خوردگی دارای ویژگی هایی نظیر جوش پذیری، شکل پذیری و... است که منجر به سهولت در پروسه تولید نیز می شود. ساخت مخزن شست و شوی ماشین های لباسشویی از فولاد زنگ نزن 304 موجب افزایش قیمت این وسایل در مقایسه با نمونه های مشابه پلاستیکی می شود. با توجه به اینکه قیمت ورق استیل نگیر از مواد پلاستیکی بیشتر است اما استفاده از استیل نگیر، افزایش عمر کاری مخازن شست و شوی ماشین های لباسشویی را به همراه داشته است. به طوری که در سال 2011 حدود 11 میلیون ماشین لباسشویی با درام استیل در کشور چین تولید شد. در ادامه به دیگر مزیت های بکارگیری گرید 304 در ساخت اجزای ماشین لباسشویی پرداخته می شود.    

 

ورق استیل در ماشین ظرفشویی

 

علت استفاده از فولاد زنگ نزن 304 در ساخت اجزای ماشین لباسشویی 

همانطورکه در قسمت مقدمه اشاره شد اصلی ترین دلیلِ انتخاب ورق استیل نگیر (گرید 304) جهت ساخت مخزن شست و شوی ماشین های لباسشویی مقاومت به خوردگی بوده است. با توجه به اینکه قیمت ورق استیل نگیر از مواد پلاستیکی بالاتر بوده، اما علاوه بر مقاومت به خوردگی ویژگی های دیگری نیز نظیر دوام بالا، سرعت چرخش بالاتر حین شست و شو، عدم باقی ماندن بو و لکه، عدم آسیب به لباس و به طور کلی شست و شوی بهتر، انتخاب استنلس استیل 304 جهت ساخت درام ماشین لباسشویی را از نظر اقتصادی توجیه می کند. معمولا درام استیل در مقایسه با نمونه های پلاستیکی دوام بالاتری داشته و این امکان را فراهم می کند که لباس ها با سرعت بیشتری هنگام شست و شو بچرخند. چرخش بیشتر حین شست و شو باعث می شود که آب بیشتری از لباس خارج گردد و بدین ترتیب خشک شدن لباس نیز آسان تر می شود. یکی دیگر از مزایای درام های استیل عدم جذب بو و لکه در طول عمر کاری است. در حالی که درام ساخته شده از مواد پلاستیکی بیشتر در معرض جذب بو و لکه هستند. زیرا سطح این مواد متخلخل بوده و این تخلخل ها می توانند به محلی جهت جذب بو و لکه تبدیل شود، در حالی که فولادهای زنگ نزن تخلخل کمتری دارند. این نکته را نیز باید اشاره کرد که درام های پلاستیکی در طول سرویس دهی پس از مدتی دچار ساییدگی می شوند و زبری و پستی و بلندی های ایجاد شده در سطح آنها (در مقیاس میکروسکوپی) می تواند سبب گیر کردن و در نهایت آسیب رسانی به لباس شود. در حالی که سطح صاف استیل آسیبی به لباس نمی رساند. البته در ساخت درام ماشین لباسشویی معمولا از استیل 304 با سطح براق که دارای بیشترین صافی و مقاومت به خوردگی بالاتری در مقایسه با ورق های مات، خشدار و دانه گندمی است، استفاده می شود. علاوه بر درام شست و شو، در ساخت قسمت های دیگری از ماشین لباسشویی همچون بدنه نیز می توان از ورق های فولادی زنگ نزن استفاده کرد. 

تاریخچه ساخت ماشین لباسشویی

ساخت ماشین لباسشویی مکانیکی از اوایل دهه 1800 میلادی آغاز شد. در ابتدا از نیروی دستی برای شست و شوی لباس استفاده می شد در حالی که مدل های بعدی لباس ها را با حرکت دادن در آب تمیز می کردند. ماشین های لباس شویی خانگی در اوایل دهه 1900 میلادی که چندین شرکت شروع به ساخت این وسایل با موتورهای الکتریکی کردند، توسعه یافت. اما امروزه این وسیله در مدل های مختلفی به بازار مصرف ارائه می گردند. 

 

ورق استیل در ماشین ظرفشویی

 

ماشین های لباسشویی پیشرفته امروزی

ماشین های لباسشویی پیشرفته امروزی از قابلیت هایی همچون صرفه جویی در مصرف آب و برق، سنسور تشخیص میزان لباس و سطح آب داخل مخزن شست وشو، سنجش دمای آب، برنامه های شستشو متفاوت متناسب با جنس و رنگ لباس ها و … برخوردار هستند. همچنین با ورود شبکه اینترنت به خانه ها، امکان کنترل آن ها از طریق تلفن همراه هوشمند نیز امکان پذیر است. علاوه بر این با بهرگیری از علم می توان لباس ها را بدون نیاز به مواد شوینده شستشو داد. از جمله معتبرترین تولید کننده ماشین لباسشویی در دنیا می توان به کمپانی های جنرال الکتریک و مایتاگ اشاره کرد.