استفاده از ورق استیل در تولید سینک ظرفشویی

0

مقدمه

آشپزخانه قلب خانه است و سینک ظرفشویی یکی از مهم‌ترین و پراستفاده‌ترین عناصر در آشپزخانه محسوب می‌شود. متداول ترین نوع سینک از لحاظ متریال استفاده شده برای ساخت آن، سینک های ساخته شده از ورق استیل نگیر، مانند ورق استیل 304 است که در اکثر آشپزخانه ها وجود دارد. هرچند که امروزه انواع مدرن تر سینک از جنس شیشه، سنگ، سرامیک و غیره وارد بازار شده و طرفداران زیادی را به جود جذب کرده اند، اما با این حال به دلیل اینکه قیمت ورق استیل نگیر کمتر از سایر متریال ساخت سینک، ازجمله مس و سنگ است، سینک های استیل همچنان پرفروش ترین نوع سینک آشپزخانه به شمار می آیند. علاوه بر متریال مورد استفاده سینک های ظرفشویی را از لحاظ طراحی هم می توان طبقه بندی کرد که در ادامه به هریک می پردازیم.
سینک های ساخته شده با ورق استیل نگیر یکی از پرطرفدار ترین و رایج ترین انواع سینک ظرفشویی است. بسته به ضخامت ورقی که برای ساخت آن استفاده می شود دوام آن و همچنین میزان سر و صدای تولیدی هنگام شستشو تغییر می کند. انواع ضخیم تر نسبت به خط و خش مقاوم تر بوده و دوام بالاتری دارند. قیمت ورق استیل نگیر از نوع استیل بگیر که درصد نیکل پایین تری دارد، بالاتر بوده ولی در مقابل مقاومت به خوردگی بالاتری دارد که آن را برای استفاده در ساخت سینک آشپزخانه مناسب می کند. برای مثال ورق استیل 304 که حاوی 18 تا 20 درصد کروم و 8 تا 10 درصد نیکل است، یکی از پرمصرف ترین آلیاژها برای ساخت سینک ظرفشویی می باشد.

 

سینک استیل

 

سینک های چدنی استحکام، وزن و دوام بالاتری از سینک های استیل دارند و صدای کمتری تولید می کنند. در رنگ های متفاوت در بازار موجود بوده و امکان خراشیدگی آن ها وجود ندارد و علاوه بر این قیمت بالاتری نسبت به سینک های استیل دارند. نوع دیگری از سینک های ظرفشویی که بسیار جدید و پرطرفدارند، از جنس سنگ کورین که یک نوع سنگ مصنوعی است ساخته می شوند. کورین درحقیقت از ترکیب موادی مانند اکرلیک، پلی‌استر، اپوکسی و رنگدانه‌‌ها تولید می‌شود. تنوع رنگی بالا، مقاومت بالا در برابر انواع قارچ و باکتری و لکه، تمیز شدن آسان، مقاومت بسیار بالا در برابر خراش و خوردگی و البته قیمت نسبتا بالا از ویژگی های این نوع سینک است. استفاده از سینک های ساخته شده از سنگ صابونی (که یک نوع سنگ طبیعی است) نیز در صنعت ساختمان، برای طراحی های لوکس و چشمگیر رایج شده است. این سینک ها را می توان بصورت یکپارچه با قسمت پیشخوان ساخت که نمای بسیار زیباتری به آشپزخانه می دهد. وزن بالا، قیمت بالا و امکان کندگی از مهمترین نقاط ضعف این نوع سینک می باشد. نوع دیگری از سنگ طبیعی، سنگ مرمر است که جلوه ی بسیار زیبایی به سینک می بخشد. به دلیل سختی بالای سنگ مرمر امکان شکستن ظروف چینی و بلور در اثر برخورد با سینک وجود دارد. علاوه بر این قیمت و وزن بالا هم از دیگر نقاط ضعف این نوع سینک ها به شمار می آیند. علاوه بر موارد ذکر شده، شیشه سکوریت، سرامیک و مس از دیگر مواد مصرفی در طراحی سینک های مدرن هستند. در سینک های شیشه ای یک لایه استیل در زیر و در صفحه رویی شیشه سکوریت کار شده است. این سینک ها دوام و کارایی بالایی ندارند و تمیزکردن آن ها سخت است.
سینک های ظرفشویی علاوه بر متریال مصرفی بر اساس سبک و طراحی هم قابل دسته بندی هستند. سینک ها در انواع توکار، روکار، مدل پیشخوان و همچنین بصورت تک لگن، دو لگن و یا بیشتر قابل اجرا هستند. سینک های ظرفشویی توکار یکی از پرطرفدارترین انواع سینک ها هستند و سینک در فاصله چند سانتی متری از لبه ی کانتر نصب می شود. به دلیل نوع اتصال هیچ لبه ای مشاهده نمی شود و همین امر تمیزکاری پیشخوان را آسان تر می کند. در نوع روکار، لبه ی سینک روی سطح پیشخوان قرار می گیرد و نصب آن ساده تر و کم هزینه تر است. در قسمت اتصال سینک به کانتر از سیلیکون برای پر کردن فضای درز استفاده می شود. سینک های روکار دارای تنوع بالایی می باشند و به دلیل وجود لبه در قسمت اتصال، تمیزکاری آن نسبت به نوع توکار سخت تر است. در مدل پیشخوان، قسمتی از جلوی سینک ظرفشویی با فاصله چندسانتی‌متری از کانتر بیرون زده و جلوتر است. مهم‌ترین ویژگی‌های این سینک عمق زیاد و زیبایی کار است که مناسب خانواده‌های پرجمعیت بوده و جلوه ی زیبایی به آشپزخانه می بخشد. این نوع سینک بصورت توکار نصب می شود و تمیزکاری آن آسان است.

 

سینک استیل

 

سینک های ظرفشویی تک لگنه مناسب آشپزخانه های کوچک بوده و بسیار کاربردی هستند. قابلیت شستشوی ظروف بزرگ را دارند و از این رو برای خانواده های پرجمعیت نیز مناسب می باشند. این سینک ها معمولا طراحی ساده ای داشته و به راحتی تمیز می شوند. سینک های دو لگن قابلیت چند منظوره بودن را دارند و با لگن های هم اندازه یا با اندازه‌های مختلف ساخته می‌شوند. شستشو در این سینک‌ها راحت است، زیرا امکان تقسیم‌بندی ظروف وجود دارد. همچنین از دو لگن می‌توان به طور همزمان برای شستشوی ظروف یا میوه و سبزی استفاده کرد. سینک های چندلگن طرفداران زیادی ندارند؛ چراکه به دلیل کوچک بودن لگن ها شستن ظروف بزرگ سخت است. ولی در مقابل چندکاره هستند، طراحی زیبایی دارند و برای شستشوی میوه و سبزی مناسب می باشند. در سینک صفحه‌دار، در یک طرف لگن و در طرف دیگر صفحه‌‌ای که سوراخ‌دار است یا به اصطلاح زهکشی شده است قرار می گیرد. سینک صفحه‌دار هم به صورت تک لگنه و هم به صورت چند لگنه تولید می‌شود و رایج ترین سینک در آپارتمان‌های امروزی است.