ورق استیل در صنعت مواد غذایی

0

 

مقدمه

ریتورت دستگاهی است که در صنایع غذایی برای بسته بندی استریل شده مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه دارای یک راکتور از جنس ورق استیل نسوز (غالباً از نوع ورق استیل 310) می باشد که قابلیت افزایش دمای مواد غذایی تا 150 درجه سانتیگراد را دارد. تجهیزات بسته بندی و خلاء گیری تجهیزات دیگری هستند که همزمان با قیمت ورق استیل 310، بهای نهایی دستگاه ریتورت را تعیین می نمایند.

بسته بندی مواد غذایی

کیسه‌ ریتورت نوعی بسته‌بندی مواد غذایی است که از ورقه پلاستیک انعطاف‌پذیر و فویل‌های فلزی ساخته می‌شود. این امکان بسته بندی استریل، طیف گسترده ای از مواد غذایی و نوشیدنی را فراهم می کند و به عنوان جایگزینی برای روش های سنتی کنسرو صنعتی استفاده می شود. مواد غذایی استریل شده توسط دستگاه ریتورت در مخازن ساخته شده از ورق استیل نسوز، در این کیسه ها پر شده و بسته بندی انجام می گیرد. کلیه مسیر بسته بندی از جنس ورق استیل 310 می باشد تا از هرگونه آلودگی ماده غذایی جلوگیری شود. هرگونه غذاهای بسته بندی شده، از آب گرفته تا وعده های غذایی کاملاً پخته شده آماده برای خوردن که می توان آنها را به صورت سرد یا گرم خورد، توسط این دستگاه آماده می گردند. تنوع محصولات تولید شده توسط ریتورت به قدری گسترده است که هزینه های اولیه ساخت دستگاه شامل قیمت ورق استیل 310 و تجهیزات برقی به سرعت مستهلک می گردد. 

 

ورق استیل ریتورت

 

تاریخچه کاربرد مواد غذایی بسته بندی شده

کیسه ریتورت توسط فرماندهی تحقیق و توسعه ایالات متحده، شرکت فلزات Reynolds، و بسته بندی انعطاف پذیر قاره ای، که به طور مشترک جایزه پیشرفت صنعتی صنایع غذایی را برای اختراع خود در سال 1978 دریافت کردند، اختراع شد. کیسه های قابل بازنویسی به طور گسترده ای توسط ارتش ایالات متحده برای جیره های میدان جنگ (به نام وعده های غذایی آماده خوردن) استفاده گردید.
بسته بندی آب و استریل کردن آن بدون شعله جزء ضروری ترین مواد غذایی می باشد که توسط ارتش آمریکا در سال 1992 مورد توجه قرار گرفت. کیسه‌های رتورت در جیره‌بندی مزرعه، غذای فضانوردان، محصولات ماهی، غذای کمپینگ و نودل‌های فوری استفاده می‌شوند. برخی از گونه‌های این بسته بندی دارای یک بخش پایینی به نام پایه نگهدارنده هستند و به عنوان کیسه‌های ایستاده شناخته می‌شوند.

ساخت و ساز

کیسه ریتورت از یک ورقه فلزی انعطاف پذیر ساخته شده است که قادر به مقاومت در برابر فرآیند حرارتی مورد استفاده برای استریلیزاسیون است. مواد غذایی به  صورت خام یا پخته شده، درون کیسه ریتورت مهر و موم می گردد. سپس کیسه به مدت چند دقیقه تحت فشار بالا در یک دستگاه اتوکلاو تا دمای 116-121 درجه سانتیگراد گرم می شود. غذا در داخل کیسه در دمای پخت و پز، پخته می شود. این فرایند به طور قابل توجهی تمام میکروارگانیسم های معمولی به ویژه Clostridium botulinum را از بین می برد. 
در این روش، فرایند بسته بندی بسیار شبیه به کنسرو است، به جز اینکه بسته انعطاف پذیر است. ساختار لمینیت اجازه نمی دهد نفوذ گازها از خارج به کیسه صورت گیرد. ساخت کیسه ریتورت از یک ماده غذایی به دیگری متفاوت است، به عنوان مثال یک محصول مایع نیاز به کیسه های با خواص متفاوت با مواد خشک دارد و به همین ترتیب یک محصول اسیدی نیاز به مقاومت شیمیایی متفاوت از یک محصول خنثی دارد. 
برخی از لایه های مختلف مورد استفاده در کیسه های ریتورت عبارتند از: 
-    پلی استر (PET) یک لایه براق و سفت را فراهم می کند.
-    نایلون پلی آمید مقاومت کافی در برابر سوراخ شدن را فراهم می کند.
-     آلومینیوم  یک مانع گاز بسیار نازک اما موثر را فراهم می کند.
-    پلی پروپیلن به عنوان لایه مهر و موم استفاده می شود.
-     پلی اتیلن می تواند به عنوان یک لایه مهر و موم و پیوند استفاده شود.
 این ساختار چند لایه کیسه های ریتورت مانع نشت مواد غذایی به خارج از کیسه و یا ورود هوا به داخل آن می گردد. با این حال، این مواد را می توان به سادگی بازیافت کرد که در حفظ محیط زیست اهمیت بسیار زیادی دارد. یکی از محاسن کیسه های ریتورت این است که وزن آن کمتر از قوطی ها یا بطری های معمولی است و انرژی مورد نیاز برای تولید هر کیسه کمتر از بسته بندی توسط ظروف ساخته شده از فلزات، کاغذ و شیشه است.

 

ورق استیل ریتورت

 

پذیرش کیسه های ریتورت در بین مصرف کنندگان

در بازار مصرف، کیسه های ریتورت محبوبیت زیادی را در دنیا، به دست آورده اند. به عنوان یک نتیجه، بسیاری از بسته های ریتورت که در ایالات متحده فروخته می شوند، در کارتن ها بسته بندی می شوند تا زیبایی ظاهری بیشتری را داشته باشد و حس بهتری به مصرف کنندگان بدهند. البته چندین توزیع کننده مواد غذایی آمریکایی، پخش غذاهای تولید شده در کیسه های رتورت بدون کارتن، به ویژه شرکت های کنسرو ماهی تن و زنبور عسل را آغاز کرده اند. در سال 2012، شرکت سوپ کمپبل، خط خود را از سوپ های آماده به خوردن در پاکت های ریتورت به مصرف کنندگان آمریکایی معرفی کرد.