تفاوت های بین آلومینیوم و استنلس استیل

0

مقدمه

آلومینیوم و استنلس استیل دو نوع فلز اند که معمولاً در خطوط تولید و ساخت صنایع فلزی مورد استفاده قرار می گیرند و استفاده روزمره آنها در سراسر دنیا قابل رویت می باشد. بنا بر خواص و ویژگی های مطلوب شان، این دو آلیاژ در اکثر آشپزخانه ها، خودروها و محل های کار یافت می شوند. این دو فلز خیلی شبیه هم به نظر می رسند، هر دو دارای برق یا درخششی نقره ای یا خاکستری اند لیکن در واقع این دو به کلی متفاوت اند. در این مقاله نگاهی می اندازیم به ۹ مورد

تفاوت میان آلومینیوم و ورق استیل.

1-نسبت استحکام به وزن

آلومینیوم خیلی ضعیف تر است و وزن آن به سختی به یک سوم وزن استنلس استیل می رسد. بنا بر همین ضعیف بودنش، در مقام مقایسه این فلز خیلی راحت تر خمکاری می گردد. از آنجا که خیلی سبک تر از ورق استیل است، معمولاً در صنایع هوافضا مورد استفاده واقع می شود. به لحاظ سبکی وزن و قابلیتش در ارتقاء راندمان سوخت، آلومینیوم می رود در صنعت خودروسازی هرچه محبوب تر شود.

 

ورق استیل و آلومینیوم

 

2-مقاومت خوردگی

استنلس استیل به این اسم نامیده می شود چون از آلیاژهایی تشکیل شده که مقاوم به خوردگی اند. به عبارت دیگر ورق استیل مانند اغلب فلزات به راحتی نه زنگ می زند نه لکه بر می دارد. این آلیاژ بنا به دو دلیل از مقاومت خوردگی ممتازی برخوردار است: اول اینکه به عنصر کروم افزوده شده و همین امر سبب تشکیل فیلمی نامرئی به دور استیل و ایجاد مقاومت خوردگی آن می شود. دوم اینکه این آلیاژ فلزی غیر متخلخل است، بدین معنی که هوا نمی تواند از میان آن بگذرد، لذا همین امر سبب ازدیاد مقاومت خوردگی می گردد.
از سوی دیگر، آلومینیوم میل شدیدی به اکسیداسیون دارد و نسبت به زنگ زدگی و لک شدن بسیار مستعد است. لک شدن در اثر قطرات آب معضلی است که معمولاً برای آلومینیوم اتفاق می افتد. در حضور رطوبت، شروع به اکسید شدن می کند، مناطق مرطوب روی فلز به سفید شدن میل خواهد کرد و حفره هایی هم به دلیل خوردگی می توانند تشکیل شوند. دور ساختن و محو رطوبت از اکسید شدن بیشتر جلوگیری می نماید و لکه های جزئی معمولاً با فرچه کاری برطرف می گردد.

3-قابلیت هدایت الکتریکی

آلومینیوم هادی خوبی برای الکتریسیته یا برق است حال آنکه ورق استیل هادی ضعیفی می باشد. این فلز به خاطر هدایت الکتریکی بالا، وزن سبک و مقاومت اش نسبت به خوردگی معمولاً در ساخت خطوط برق هوایی فشار قوی مورد استفاده قرار می گیرد.

4-هدایت گرمایی

آلومینیوم، درست همانند هدایت الکتریکی، از نظر هدایت گرمایی نیز خیلی بهتر از ورق استیل می باشد. در خصوص وزنش، در مقایسه با یک هادی خوب مثل مس تقریبا دو برابر است و معمولاً برای هیت سینک هایی که نیاز به خنک شدن سریع دارند به کار می رود. مثلاً چراغ های LED، رادیاتورهای خودرو، یونیت های تهویه مطبوع هوا و دستگاه های الکترونیکی.

5-خواص و ویژگی های حرارتی

ورق استیل معمولاً در محل هایی که نیاز به حرارت دارند یافت می شود، مثل لوازم و اثاثیه مطبخ. علت این امر این است که ورق استیل نسبت به آلومینیوم می تواند در دماهای خیلی بالا مورد استفاده قرار گیرد بدون اینکه نرم شود. بر حسب کاربرد و نوع بهره برداری، استنلس استیل در دماهای بیش از ۴۰۰ درجه سانتیگراد می تواند کارایی داشته باشد. آلومینیوم در دماهای بیش از ۲۰۰ درجه سانتی گراد شروع به نرم شدن می کند.

6-کارپذیری و قابلیت کار

آلومینیوم در مقایسه با ورق استیل خیلی نرم تر است و بدین لحاظ شکل دهی و برش آن آسان تر می باشد. استنلس استیل به علت مقاومت در برابر سایش و فرسایش کار کردن با آن می تواند دشوار باشد، زیرا شکل دادن آن خیلی سخت تر است و احتمال وقوع شکست در آن بیشتر می باشد.

 

تفاوت ورق استیل و آلومینیوم

 

7-جوشکاری

جوشکاری ورق استیل در مقایسه با آلومینیوم نسبتاً آسان می باشد. هدایت گرمایی زیاد آلومینیوم و میل به تخلخل حین جوشکاری، آن را تبدیل به چالشی می سازد که کار با آن را دشوار می نماید. طی فرآیند جوشکاری، ترک گرم در آلومینیوم از آغاز سرد شدن فلز می تواند حادث شود.

8-آلومینیوم و غذا

حقیقتی کمتر شناخته شده درباره قانون وجود دارد و آن این است که استعداد و پتانسیل آلوده ساختن مواد غذایی را داراست. زمانی که به عنوان فویل به کار می رود، مهاجرت و نفوذ آلومینیوم در داخل غذا طبق بررسی های به عمل آمده بیشتر از حد مجازی است که سازمان بهداشت جهانی تعیین نموده است. ورق استیل چنین موضوعی را ایجاد نمی کند، اگر چه کمتر معمول است که به عنوان فویل به کار رفته باشد.

9-قیمت ورق استیل و آلومینیوم

معمولاً آلومینیوم خیلی ارزانتر از ورق استیل است در عین حال که فولاد کربنی و فولاد کم کربن و نرم، هر دو از آلومینیوم ارزانترند.