دکوراسیون داخلی و دیوارسازی مدرن

0

مقدمه

امروزه بسیاری از معماران در طراحی داخلی و حتی نمای ساختمان ها، از فولادهای زنگ نزن استفاده می کنند. این آلیاژها دارای ویژگی های منحصر به فردی از جمله زیبایی، دوام و طول عمر بالا هستند که همین ها تا حدودی موجب افزایش روز افزون محبوبیت آن ها نزد عموم افراد شده است. صاحبان خانه و معماران در گذشته به ندرت از ورق استیل در طراحی ساختمان ها و منازل بهره می بردند زیرا اینکار تا حدودی غیر منطقی به نظر می رسید، اما زندگی مدرن در سال های اخیر در مسیری گام برداشت که کاربرد این آلیاژ در بحث دکورسازی به امری طبیعی تبدیل گردید.

کاربرد ورق استیل در دکورسازی

در طراحی نما و همچنین فضای داخلی بسیاری از ساختمان ها و ادارات از انواع ورق استیل نگیر و بگیر استفاده می شود. دیوارسازی، یکی از این موارد است که می تواند با بهره گیری از ورق استیل میرور و ورق استیل تک پولیش ساخته شود. این آلیاژ طی سالیان اخیر با توجه به مقاومت بالا در برابر خوردگی و شرایط مختلف آب و هوایی و استحکام در برابر خط و خش و ضربه، طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است. فولادهای ضد زنگ در برابر نور خورشید و باد و باران نیز مقاوم است و برای سال ها می تواند عملکردی مشابه با روز اول خود به نمایش بگذارد.
از جمله ی اصلی ترین قسمت های هر ساختمان، نمای آن می باشد. نما اولین چیزی است که توجهات به آن جلب می شود و به همین خاطر تلاش های زیادی در راستای هر چه زیباتر کردن آن صورت می گیرد. ورق استیل نگیر با توجه به ظاهر چشم نوازی که دارد، چهره ای زیبا و جذاب به ساختمان ها خواهد بخشید.

 

دکوراسیون استیل

 

اهمیت کاربرد استیل در طراحی ساختمان

این ماده ی پرکاربرد، در طراحی های داخلی و دیوار سازی بسیاری از ساختمان های مسکونی و به ویژه اداری دیده می شود. در چنین مواردی، ترجیح بسیاری از طراحان، استنلس استیل (مثلاً ورق استیل میرور یا ورق استیل تک پولیش) می باشد. این آلیاژ ترکیبی از عناصر آلیاژی ویژه بوده و دارای مقاومت و استحکام بالایی است و به همین دلیل تحت عنوان فولاد ضد زنگ نیز شناخته می شود. این آلیاژ حاوی کروم و نیکل می باشد و از شکل پذیری خوبی برخوردار است، به همین دلیل می تواند در اشکال پیچیده نیز تحت ساخت قرار بگیرد و در جاهای مختلف بکار برود، مثلاً ساخت نرده های استیل. فولاد زنگ نزن در ساخت لوازم و دکوراسیون آشپزخانه، سرویس های بهداشتی و حمام نیز کاربرد دارد که به زیبا تر و مدرن کردن این بخش ها کمک زیادی می کند.

کاربرد استیل در طراحی آشپزخانه

یکی از مهم ترین کاربردهای این آلیاژ، در طراحی آشپزخانه می باشد که اتفاقاً بسیار موفق نیز بوده است. کابینت های تمام استیل و در برخی موارد ترکیبی از چوب و استیل، زیبایی دوچندانی به آشپزخانه ها می بخشد و قرارگیری در چنین محیط هایی حسی همراه با رضایت به دنبال خواهد داشت. حتی در برخی موارد دیده می شود که از لوازم استیل در طراحی آشپزخانه استفاده می شود. به عنوان مثال جعبه های استیلِ مورد استفاده در طراحی لامپ یا سایر تجهیزات آشپزخانه.

کاربرد استیل در طراحی نمای ساختمان

همانطور که قبلاً هم اشاره شد، یکی از مهم ترین بخش های هر ساختمان، نمای بیرونی آن است. طراحی داخلیِ زیبا بدون توجه به نمای بیرونی آن، خیلی جالب نخواهد بود و حس خوبی را به همراه نخواهد داشت. در چنین کاربردی به اهمیت فراوان ظاهر پی می بریم. با دقت به نمای خارجی بسیاری از ساختمان های جدید، متوجه می شویم که درصد بالایی از آنها به استفاده از استنلس استیل روی آورده اند. نرده ها، چارچوب درب و پنجره و دیوارها از جمله مثال هایی هستند که می توان در ساخت آنها از استیل بهره گرفت. فولاد ضد زنگ، آلیاژی سبک و مستحکم می باشد و به راحتی از نمای ساختمان محافظت می کند. تمیزکاری آن نیز به آسانی انجام می گیرد و به صرف وقت و انرژی زیادی نیاز ندارد.

 

ورق استیل در دکوراسیون

 

کاربرد استیل در طراحی حمام و سرویس بهداشتی

یکی دیگر از بخش های ساختمان که طراحی آن حائز اهمیت است، سرویس بهداشتی و حمام می باشد. استفاده از استیل در این محیط ها می تواند فضای آن ها را بزرگتر از چیزی که واقعاً هست، نشان دهد. بازتابندگی نور و انعکاس تصاویر در این آلیاژ باعث روشن تر شدن آنها می شود و هرچه یک فضا روشن تر باشد، بزرگتر نیز به نظر می رسد. این دو بخش معمولاً در قسمت های گوشه ی ساختمان ها بنا می شوند و عموماً فاقد پنجره یا دارای پنجره های کوچکی هستند، در نتیجه آنچنان که باید، از نور بهره نمی برند. همین موضوع یکی دیگر از دلایلی است که طراحان از استنلس استیل استفاده می کنند تا فضا روشن تر به نظر برسد. علاوه بر این، فضای حمام و سرویس با وجود این آلیاژ لوکس و مدرن تر به چشم خواهد آمد. تنها نکته ای که در این خصوص وجود دارد، احتمال لکه شدن و زنگ زدگی استیل می باشد. در چنین مواردی معمولاً از بهترین گریدهای استیل استفاده می شود. از طرفی این آلیاژ را به صورت ترکیبی با کاشی ها بکار می روند که از دردسرهای ناشی از این مشکل تا حدود زیادی کم می کند.