معرفی و بررسی اجاق گاز های صنعتی

0

مقدمه

یکی از تجهیزات ضروری در رستوران ها و آشپزخانه های صنعتی، اجاز گاز صنعتی می باشد. این وسایل معمولاً با استفاده از ورق استیل 304 و بر اساس نیاز مشتری و کارفرما ساخته می شوند. مهم نیست محیط مورد استفاده بزرگ باشد یا کوچک، اجاق گاز صنعتی وسیله ای کاربردی در آنجا بوده که می توان با بهره گیری از آن انواع خوراکی های مختلف را آماده کرد. سرعت پخت و پز با این وسیله افزایش می یابد، در عین اینکه مسائل بهداشتی نیز رعایت می شود.

انواع اجاق های صنعتی

اجاق فردار

این اجاق در آشپزخانه های صنعتی و فست فودها به منظور پخت انواع خورشت، ته چین، لازانیا و همچنین دم کردن برنج بکار می رود. در بخش فر، قسمتی جداگانه تعبیه شده است که می توان غذا را در آن نگهداری کرد و گرم نگه داشت. رویه و پایه های آن معمولاً از جنس ورق استیل خشدار ساخته می شود و در برابر خش و ضربه استحکام خوبی دارد. در ساخت قسمت داخلی فر نیز از ورق فولادی لعابدار استفاده می شود که در صورت نیاز مشتری می توان آن را با استنلس استیل جایگزین نمود. در صورت استفاده از استیل، تمیزکاری و نظافت آن آسان تر می شود، البته این را نیز نباید فراموش کرد که استیل در مقایسه با فولاد لعابدار دارای سطوح پایین تری از مقاومت حرارتی می باشد. اجاق های صنعتیِ دارای فر معمولاً دو جداره هستند که جداره اول از جنس استیل است. چدن های مورد استفاده در این مدل، از فاصله های استانداردی برخوردار است که همین موضوع از سرریز و روانه شدن غذا به سمت شغله ممانعت خواهد کرد.

 

اجاق گازاستیل

 

اجاق بدون فر

این مدل که به اجاق گاز ایستاده نیز معروف است، از جمله ی بهترین و کاربردی ترین تجهیزات در آشپزخانه ها و فضاهای کوچک می باشد. اجاق گاز بدون فر بسیار باریک و کم عرض می باشد و مهم ترین کاربرد آن، پخت انواع برنج و خورشت در هتل ها، رستوران ها و فست فود ها می باشد. این نوع اجاق گاز در انواع 2 الی 6 شعله تولید می شود و در ناحیه زیرین آن یک کشو تعبیه شده که بسیار کاربردی است و میتوان وسایل لازم آشپزی را در آن نگهداری کرد. جنس این اجاق نیز استیل است و شعله پخش کن های آن چدنی هستند. چدن در برابر حرارت مقاوم است و در صورت استفاده ی زیاد و مداوم، دچار آسیب و مشکل نخواهد شد. استفاده از این اجاق بسیار راحت است و در انواع اندازه ها و ابعاد می تواند تولید شود. اجاق بدون فر با قطعات، جنس ها و مدل های گوناگونی ساخته می شود و قیمت آن بر اساس کیفیت قطعات و جنس بکاربرده شده و همچنین تعداد شعله ها متفاوت و متغیر می باشد. از بین همه ی مدل های اجاق گازهای بدون فر، نوع چهارشعله آن پرطرفدارترین و پرکاربردترین می باشد. در ساخت آن از بهترین و با کیفیت ترین مواد اولیه استفاده شده و دارای قیمتی مناسب و مقرون به صرفه می باشد.

اجاق گاز صنعتی رو میزی

این مدل نیز یکی از انواع پرکاربرد می باشد و در محیط های کوچکی که فضای کافی ندارند، استفاده می شود. این اجاق ها غیر خطی بوده و معمولاً در سه نوع 2، 4 و 6 شعله ساخته می شوند.

ویژگی های اجاق گازهای صنعتی

به طور کلی این تجهیزات از مجموعه ای از ویژگی ها و خصوصیات منحصر به فرد و عالی برخوردارند که باعث شده این وسیله بسیار پرکاربرد و پرطرفدار شود. این خصوصیات در همه ی مدل ها و انواع اجاق مشابه بوده و در همه آنها مشتریک است که در ادامه به آنها پرداخته می شود. این اجاق ها به شدت ایمن هستند و از کیفیت بالایی برخوردارند. از ورق استیل 304 (ورق استیل خشدار) ساخته می شوند. این آلیاژ در برابر زنگ زدگی مقاوم است و استحکام بالایی در برابر ضربه دارد. شعله های آن دارای ترموکوپل است و با قطع شدن گاز، شعله ها نیز به صورت خودکار قطع می شوند. در همه ی محیط های صنعتی قابل استفاده است. از شیرهای قوی و استاندارد بهره می برد و از قابلیت کار با استفاده از گاز شهری و گاز کپسول برخوردار است. علاوه بر همه این ها، اجاق گاز صنعتی دارای زیبایی منحصر به فردی است که با قرارگیری در محیط های استفاده، آنجا را به فضایی جذاب تبدیل می کند.

 

اجاق گاز استیل

 

قیمت اجاق گاز صنعتی

قیمت این تجهیزات دارای عدد ثابت و مشخصی نیست و تعیین آن به عوامل و فاکتورهای زیادی از قبیل نوع، مدل، اندازه، تعداد شعله، قطعات بکار رفته و از همه مهم تر جنس آن بستگی دارد. به عنوان مثال قیمت ورق استیل 304 بکار رفته در ساخت رویه و بدنه، یکی از این عوامل محسوب می شود که بسیار هم تاثیر گذار است. زیرا قیمت ورق استیل 304 نیز خود دارای قیمت ثابتی و تعیین آن نیز به عوامل زیادی وابسته است.