بررسی فولادهای ضد زنگ طرحدار و میرور

0

مقدمه

ورق استیل ماده ای ماندگار و بادوام است و در بسیاری از شرایط آب و هوایی معمولی و حتی سخت مقاوم به خوردگی می باشد. به همین دلیل گزینه ای مناسب به عنوان استفاده در بخش های بیرونیِ انواعِ سازه ها و ساختمان ها محسوب می شود. این آلیاژ در سطوح مختلف و متنوع و در بالاترین کیفیتِ ممکن تولید می شود و در همین موضوع باعث شده تا در صنعت ساختمان و معماری بسیار محبوب باشد. فولادهای زنگ نزن هم در نمای بیرونی و هم در فضای داخلی ساختمان ها کاربرد دارند و بکارگیری آنها در چنین محیط های فضایی منحصر به فرد به وجود خواهد آورد. در ادامه به بررسی دو مورد از مشهورترین انواع ورق استیل تحت عنوان طرح دار و میرور پرداخته شده است.

 

کاربرد ورق استیل

 

ورق استیل طرحدار

هدف اصلی از تولید ورق استیل طرحدار -یا بهتر است بگوییم این سطح- در مرحله اول زیبایی ظاهری و در مرحله بعدی دوام بالا می باشد. به همین دلیل فولادهای ضد زنگ در انواع طرح دار و رنگی تولید می شوند. این فولادها همانطور که از نامشان پیداست در برابر خوردگی مقاومند و همین موضوع باعث می شود ماندگاری و دوام بالایی داشته باشند. افزون بر این ویژگی ها، رنگی یا طرح دار بودن آن باعث می شود تا زیبایی ظاهری آن نیز بدست آید. در نتیجه اهداف ذکر شده به راحتی قابل دستیابی می باشد. سطوح طرح دار یا برجسته هم می تواند بر روی یک طرف و هم می تواند بر روی دو طرف ورق اعمال گردد. از مهم ترین و محبوب ترین کاربردهای فولادهای ضد زنگ در بخش طراحی، می توان به روکش کردن تجهیزات و بک اسپلش اشاره نمود (پنل هایی عمودی یا افقی که پشت اجاق گاز یا سینک ظرفشویی تعبیه می شود). هدف اصلی طراحان از کاربرد چنین موادی، شیک و منحصر به فرد بودن آنها می باشد، به همین دلیل از آلیاژهای تزئینی استفاده می کنند. در چنین حالتی، ترکیبی از استحکام، دوام، عمر بالا و ظاهری زیبا و چشم نواز بدست خواهد آمد، به طوری که قرار گرفتن در چنین محیط هایی، حسی همراه با رضایت به دنبال خواهد داشت. این آلیاژها همچنین در نمایشگاه های هنری نیز دیده می شوند، زیرا در نزد هنرمندان نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است.

ورق استیل میرور

ورق استیل میرور (یا همان آینه ای) دارای سطحی بسیار صیقلی، روشن، براق و بازتابنده می باشد. این آلیاژ نیز همچون نوع طرحدار، در ساخت بسیاری از تجهیزات مرتبط با معماری کاربرد دارد. برای دستیابی به این سطح، آلیاژ تحت فرآیندهای پرداخت مکانیکی قرار می گیرد به تدریج خش های سطحی را حذف کرده و فرورفتگی ها یا شیارهای موجود روی سطح را که محل مناسبی برای رسوب گرد و غبار، خاک و سایر آلاینده های دیگر است را کاهش می دهد. نتیجه ی چنین فرآیندی، سطحی آینه ای با ظاهری بسیار جذاب و زیبا می باشد. در صورتی که به اطرافمان دقت کنیم، خواهیم دید که بسیاری از تجهیزات که از جنس استیل هستند، دارای سطح آینه ای می باشند. به عنوان مثال شیرهای حمام، برخی میزهای قهوه خوری و یا حتی قابلمه ها و ابزار و وسایل آشپزخانه. فولادهای که دارای سطح آینه ای هستند علاوه بر ظاهر زیبا و دلپذیرشان، نسبت به سطوح خشدار کمتر در معرض آلودگی قرار دارند. همانطور که قبلاً گفته شد، این سطح صاف و یکنواخت با استفاده از تجهیزات مکانیکی و سنباده های بسیار ریز بدست می آید، به طوری که به تدریج خش ها و عیوب سطحیِ فلز از بین بروند. به عبارت تخصصی تر، یک فولادِ دارای سطحِ آینه ای، دارای عددِ زبری سطح (Ra) کمتر از 0.2 می باشد. عدد زبری، برآمدگی ها و فرورفتگی های میکروسکوپی روی سطح آلیاژ را اندازه گیری می کند. هرچه مقدار این عدد کوچکتر باشد، برآمدگی ها و فرورفتگی ها نیز کمتر خواهد بود. این بدان معنی است که سطح فلز صاف تر و بازتابنده تر است. نکته قابل ذکر در خصوص سطح آینه ای این است که برای حفظ کیفیت آن، نگهداری آن باید به طور مداوم انجام شود. رد اثرات انگشت به راحتی روی آن باقی می ماند و ظاهری ناخوشایند به آن می بخشد، بنابراین تمیزکاری آن باید مداوم و با دقت انجام گردد. البته در محیط های شلوغ و پر رفت و آمد، استفاده از این آلیاژ توصیه نمی شود و بهتر است سطوحی با درجه زبریِ سطحِ بالاتر بکار برده شود.

 

کاربرد ورق استیل

 

نتیجه گیری

هر دو سطح طرح دار و میرور جزو فولادهای ضد زنگ دکوراتیو محسوب می شوند که در انواع گریدها، طرح ها و رنگ های مختلف تولید و عرضه می شوند. از جمله ی آنها می توان به طرح دار طلایی و نقره ای، میرور طلایی و نقره ای و دودی و مسی اشاره کرد. انواع دکوراتیو معمولاً در گریدهای 304 و 430 ساخته می شوند و جزو پرمصرف ترین و پرکاربردترینِ فولادهای ضد زنگِ مورد استفاده در دکورسازی هستند. این آلیاژها دارای نیکل-کروم و کروم در ترکیب شیمیایی خود هستند که باعث می شود مقاومتشان در برابر خوردگی بالا باشد. علاوه بر این موضوع، زیبایی ظاهری انها باعث می شود تا در طیف گسترده ای از کاربردها مورد استفاده قرار گیرند.