بررسی تفاوت بین ورق استیل براق و میرور

0


مقدمه

هنگامی که فولاد ضد زنگ به روش های مختلف پرداخت می شود، سطح آن مانند یک آینه می گردد. به این دلیل که ورق به شکل آینه ای صیقل داده می شود، به آن ورق استیل براق و ورق استیل میرور می گویند. ورقهای براق را به نام ورق استیل BA نیز می شناسند. از آنجایی که فولاد ضد زنگ آینه مانند است، استفاده از آن به عنوان آینه در فضاهای عمومی بسیار مرسوم می باشد. مزایای آینه های استیل ضد زنگ نسبت به آینه های شیشه ای این است که دارای خواصی نظیر وزن سبک، نشکن بودن، قابلیت ساخت در ابعاد بزرگ و دارای درجه بالایی از انعطاف پذیری است. حال این سوال پیش می آید که آیا تنها یک نوع آینه فولادی ضد زنگ وجود دارد؟ از آنجایی که روش های زیادی برای پولیش وجود دارد، انواع و اقسام آینه های فولادی ضد زنگ نیز متفاوت است. 
آینه های معمولی فلزی جلا داده شده مثل ورق استیل میرور یا ورق استیل براق، با شماره های مختلف نشان داده می شوند که هر چه شماره سمت چپ بالاتر باشد، میزان پولیش سطحی بالاتر است. از نظر کاربرد، آینه‌های مصالح ساختمانی ساخته شده از ورق استیل BA دارای اعدادی مثل700SK  یا بالاتر (سمت چپ) هستند. پوشش‌های آینه‌ای برای تجهیزات صنعتی، کانال‌ها، روکش‌ها و سازه‌ها، تقریباً همیشه به عدد 400 می‌رسند. برای استفاده به عنوان یک آینه فولادی ضد زنگ، سطح آینه صیقلی با NO.8 یا بالاتر (سمت چپ) مورد نیاز است.

 

ورق استیل میرور

 

انواع پرداخت سطحی فولاد ضد زنگ

دراینجا نگاهی به تفاوت‌ها و ویژگی‌های هر روش پرداخت آینه ای فولادی ضد زنگ پرداخته خواهد شد:

-    #800  سطح آینه ای واقعی

 دلیل اینکه برچسب #800  روی این ورق ها زده می شود، این است که در روش پرداخت اولیه درجه چرخ سنگ زنی برابر 800 می باشد. در واقع، این محصول با چرخ های سنگ زنی #800 یا بالاتر تکمیل می شود. بنابراین می توان آن را برای کارهای خاص و ویژه استفاده نمود. ویژگی این محصول این است که سطح فولاد ضد زنگ با چرخ سنگ زنی سنباده می شود تا سطحی صاف ایجاد شود و سپس آینه کاری می شود و در نتیجه سطح آینه بسیار زیبایی به وجود می آید. از آن در تابلوهای با عیار بالا، مصالح ساختمانی و وسایل خانه استفاده می شود. عیب آن این است که ساعت کار پولیش کاری و آماده سازی زیاد است، بنابراین قیمت بالا و زمان تحویل طولانی است. این بالاترین درجه برای استفاده به عنوان آینه است.

-    سطح میرور صیقلی شماره 8(BA) 

این محصول برای آینه های فولادی ضد زنگ عمومی استفاده می شود. به طور گسترده ای برای مصالح ساختمانی، آینه های دستی، محصولات و بسیاری از کاربردهای دیگر که نیاز به سطح آینه ای دارند، استفاده می شود. از آنجایی که در بازار بسیار موجود است، قیمت آن مناسب است. نقطه ضعف این است که مواد پایه فولادی ضد زنگ فقط از BA ساخته می شود. بنابراین، ضخامت صفحه به 3/0 تا 2 میلیمتر محدود می شود. 
-    #700 (BA) که این محصول یک آینه استیل ضد زنگ است و برای مصالح ساختمانی و کاربردهایی که نیاز به پردازش زیادی دارد، استفاده می شود. برای محصولاتی که دارای روکش طولی هستند، مانند روکش های ستون و ارسی مناسب است. این تکنیک تکمیلی شامل صیقل دادن مواد با یک ماده بسیار نرم در جهت طولی با استفاده از یک روکش فولاد ضد زنگ BA است. عیب آن این است که استفاده از آن به عنوان آینه در طراحی های دکوراسیون داخلی و کاربردهای لوکس دشوار است.

 

ورق استیل میرور

 

-    #700 (2B) ترکیبی است که برای ضخامت، عرض و گریدهای فولادی است. منظور از ترکیب این است که سطح را با چرخ سنگ زنی آسیاب کرده و سپس با نورد سطح را تمام می کنند. بنابراین، می توان آن را نه تنها برای مواد نورد سرد، بلکه برای مواد نورد گرم نیز اعمال کرد. عیب این فرآیند این است که هزینه بیشتری دارد و تحویل آن بیشتر طول می کشد. با این حال، سطح مواد پایه فولاد ضد زنگ، با یک چرخ سنگ زنی آماده می شود که باعث می شود هنگام استفاده برای سازه ها، اصلاح جوشکاری آسان تر انجام گیرد.
-     #400 (2B) که همه کاره ترین و استانداردترین ورق صیقلی است. قابل استفاده برای طیف گسترده ای از محصولات از تجهیزات صنعتی گرفته تا تجهیزات پزشکی، تجهیزات غذایی، کانال ها، آشپزخانه ها، تجهیزات تولید نیمه هادی، تجهیزات انتقال و غیره می باشد. این ورقها از نظر عملکردی، بهداشتی، تعمیر و نگهداری و از نظر طراحی مورد استفاده قرار می گیرند. این محصول را می توان برای هر ضخامت، عرض، شکل، نورد سرد یا نورد گرم استفاده کرد. عیب آن این است که آینه با کوبیدن صیقلی می شود، بنابراین انعکاس پراکنده نور خورشید یا نور داخل خانه بر روی سطح کوبیده شده، آن را سفید نشان می دهد. بنابراین، آینه های فولادی ضد زنگ برای آینه های دستی، آینه ها، آثار هنری و سایر طرح های مبتنی بر آینه مناسب نیستند و فقط برای مصارف صنعتی است.
 

سید رحیم کیاحسینی