چرا از ورق استیل 321 در ساخت موتور هوایی استفاده می شود؟

0

مقدمه

ورق استیل 321 یک ورق استیلی ضد زنگ است که جنس آن از عنصر استتین (At) است. این محصول در رده فولادهای ضد زنگ قرار می گیرد که در ساختار آن عنصر تیتانیوم به عنوان یک تثبیت کننده نقش ایفا می کند. ورق استیل 321 مشابه ورق استیل غیر مغناطیسی (نگیر) یا گرید 304 است اما تفاوت این دو در این است که در ساختار ورق استیل 321 تیتانیوم به کار رفته درحالی که این عنصر در گرید 304 وجود ندارد.

کاربرد ورق استیل 321 چیست؟

معمولاً در محیط یا مناطقی که انتقال گرما مشکل ساز خواهد بود، باید به نوعی راه انتقال گرما به محیط را مسدود کرد. این ورق استیل می‌تواند در برابر گرمایی با دمای 1500 فارنهایت یا 800 درجه ی سانتیگراد هم مقاومت کند. 
اثر تیتانیوم در ساختار ورق استیل 321 باعث می شود تا در جریان فرآیند انتقال گرما، جریان رسوب بین دانه ای ایجاد نشود. تیتانیوم با حضور خود در ساختار این ورق استیل ضمن ترکیب شدن با عنصر کربن، کاربید تیتانیوم را در داخل مرزهای دانه رسوب می دهد. 

کاربرد ورق استیل 321 در کجاست؟

در نیروگاه های مختلف که برای تبدیل انرژی های مختلف به کالا نیازمند حرارت خیلی بالایی هستند، استفاده از گرید 321 به عنوان عایق حرارتی دیگ های بخار یا مخازن تحت فشار بالا بسیار مناسب است.

مقاومت ورق استیل 321 در برابر خوردگی 

یکی از دلایلی که ورق استیل 321 به یک ابزار کاربردی برای عایق بندی سطوح مختلف تبدیل می کند، مقاومت آن در برابر خوردگی است. هرچه آب گرم تری وارد محفظه شود مقاومت ورق استیل 321 نیز بیشتر می شود. به طوری که مقاومت کلر در برابر آب با دمای معمولی حدود 200 میلی گرم بر لیتر است و درصورتی که آب تا 60 درجه داغ شود، مقاومت آب تا 150 میلی گرم بر لیتر پایین می آید.

مقاومت گرید 321 در برابر گرما و حرارت بالا

این ورق فلزی مقاومت بسیار بالایی در برابر گرما و حرارت دارد و می تواند تا سقف 900 درجه ی سانتیگراد به طور مشخص در برابر حرارت و اکسیداسیون مقاومت کند. در سیستم های سرویس دهی این ورق فلزی دمای 900 تا 925 درجه ی سانتیگراد ثبت شده است. 
مشاهدات نشان داده است در سرویس دهی پیوسته فولاد ورق استیل 321 می تواند تا 925 درجه و در سرویس دهی غیر پیوسته تا 900 درجه به اکسیداسیون حاصل از حرارت مقاومت نشان داده است.

 

ورق استیل 321

 

آیا می توان روی ورق استیل 321 جوشکاری انجام داد؟

جالب است بدانید ورق استیل 321 با انواع روش های جوشکاری ذوبی (Melting) و غیرذوبی Non-melting)) قابلیت جوشکاری دارد. در منابع مختلف آمده است که استفاده از گرید 347 برای جوشکاری این نوع از ورق مناسب است. 

کاربردهای ورق استیل 321

این ورق کاربردی در بسیاری از صنایع بزرگ و نیروگاه ها کاربرد دارد. استفاده از ورق استیل 321 در ساخت کوره های حرارتی و مبدل های آن ها، و مخزن هایی که برای استفاده در اتصالات مختلف تحت فشار بسیار بالا قرار می گیرند. این ورق استیل همچنین در صنایع خودروسازی سنگین برای ساخت اگزوزهای خودروهای سنگین نیز استفاده می‌شود.

کاربرد استیل 321 در صنعت ساختمان

به دلیل مقاومتی که این ورقه های استیل در برابر خوردگی یا سایش و همچنین فرسودگی دارند، در بسیاری از بخش ها می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. برای تجهیز موتورخانه ی ساختمان ها و سایر بخش های آن کاربرد بسیاری دارد. 
در سایر صنایع مشابه مثل صنعت جاده سازی و پل سازی نیز استفاده از استیل 321 مرسوم است و کاربردهای بسیاری دارد.
جالب است بدانید یکی دیگر از تجهیزاتی که در ساخت آن از استیل 321 استفاده می شود، ساخت شیرآالات خانگی و صنعتی است. شیر آلات هم به دلیل اینکه در معرض دائمی حرارت آب هستند، همیشه با خطر فرسودگی، سایش و یا خوردگی رو به رو هستند. زنگ نزدن و عدم سایش اهمیت بسیار زیادی در ساخت شیر آلات مختلف دارد چرا که زنگ زدن و خوردگی آن می تواند سبب هزینه های گزاف شود.
جالب است بدانید انعطاف و شکل پذیری استیل 321 باعث شده است تا این ورق های فولادی در صنعت در و پنجره سازی هم به کار بروند. از آن جا که برای ساخت درب و پنجره ها نیاز به موادی داریم که در برابر زنگ زدن مقاوم باشند، باید بتوانند در برابر خوردگی یا فرسایش نیز مقاومت کنند. استیل 321 این قابلیت را دارد تا برای این صنعت استفاده شود.

 

ورق استیل 321

 

چرا از استیل 321 در هواپیما سازی استفاده می شود؟ 

موتور هواپیما و پیستون هم از جمله جاهایی است که استیل 321 در آن به کار می رود. موتور و پیستون هواپیما هم به جهت آنکه باید برای تحمل فشار و حرارت بالا تجهیز شود، نیازمند ورق هایی با خاصیت عایق بندی بالا هستند. حرارت بالایی که موتور هواپیما در اثر سرعت و ارتفاع بالایش تولید می کند، می تواند منجر به آسیب رساندن به سایر اجزای هواپیما شود. اما زمانی که از این ورق ها در ساختار موتور قرار می گیرند، انتقال گرمای بسیار شدید را کنترل می کنند. 
به کار رفتن استیل 321 در ساختار موتور و پیستون هواپیما را می توان یکی از عوامل اساسی ساخت این قطعات به حساب آورد چراکه بدون ورق استیل 321 سایر قسمت های هواپیما در اثر گرمای بیش از حد موتور آسیب خواهند دید.
ورق استیل فولادی ضد زنگ یک ورق از جنس استتن است که در آن عنصر تیتانیوم به عنوان عنصر تثبیت کننده به کار رفته است. وجود تیتانیوم در ساختار ورق استیل فولادی باعث مزایایی برای این ورق فلزی شده است. 
استفاده از این ورق در صنایعی مثل صنعت ساختمان، صنعت راه و پل سازی، ساخت شیرآلات و همچنین ساخت موتور و پیستون هواپیما از کاربردهای این ورق است. برای اطلاع از قیمت ورق استیل 321 می توانید از کارشناسان ما کمک بخواهید تا بهترین نوع ورق های استیل 321 را به شما معرفی کنند.