استنلس استیل در مقایسه با فولاد جراحی

0

مقدمه

علم فلزات کاربردهای استیل را در صنعت تجاری ترقی داده است. تفاوت های منحصر به فرد در گریدهای استنلس استیل سبب خلق فرصت هایی برای توسعه علم مهندسی صنایع پزشکی شده است. مهندسی زیست پزشکی در زمینه کاربرد استنلس استیل برای ساخت ایمپلنت ها، ابزار آلات دقیق و لوازم جراحی به دقت می نگرند. انتخاب بهترین گرید استیل گام اساسی و مهمی در توسعه و پیشرفت مواد می باشد.

استنلس استیل

این آلیاژ ترکیبی است از آهن و کربن. عناصر آلیاژی اصلی در آن عبارتند از کروم، نیکل و مولیبدن. مقادیر آلیاژها در گریدهای مختلف، متفاوت است مثلاً کروم حداقل 11 درصد وزنی می باشد. عنصر کروم استنلس استیل را در برابر خوردگی مقاوم می سازد. رایج ترین سری های استنلس استیل عبارتند از فریتی، آستنیتی، مارتنزیتی و دوپلکس. استنلس استیل کاربردهای بسیاری دارد، زیرا خواص و ویژگی های آن متنوع و چند سویه است. خواص استثنایی گوناگونی همچون استحکام، مقاومت خوردگی، شکل یا فرم پذیری، سختی، جوش پذیری و مقاومت حرارتی است که این آلیاژ را گزینه ای برتر در سطح جهان می سازد.
ورق استیل به طور گسترده در ساخت تجهیزات فرآوری غذا به طور تجاری، لوازم و ملزومات آشپزخانه، تولید و انبارش مواد شیمیایی، کاربردهای دریایی، لوازم خانگی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. قیمت ورق استیل یکی از پارامتر های اصلی می باشد که باید در هنگام طراحی لوازم به آن توجه ویژه داشت.

 

لوازم جراحی استیل

 

استیل جراحی

استیل جراحی آلیاژی است که در ساخت ابزار دقیق و وسایل و ابزار آلات زیست پزشکی مورد استفاده واقع می شود. آلیاژهایی که دارای سطوح بالایی از مقاومت خوردگی برای کارهای زیست پزشکی در نظر گرفته می شوند. این فولادها که حاوی 2 الی 3 درصد مولیبدن هستند، مقاومت خوردگی بیشتری دارند.
برخی گریدهایی که در سطح وسیع پذیرفته و مورد قبول اند عبارتند از: 316 آستنیتی، 440 مارتنزیتی، 420/316L و 316LVM مارتنزیتی که این گریدها مختص ایمپلنت ها می باشند و برای ساخت ایمپلنت های انسانی گریدهایی مناسب اند.
316L نوع کم کربن 316 است. 316LVM نوع کم کربن ذوب در خلاء می باشد. خلاء هوا را محدود ساخته و نمی گذارد به مولکول های فلز سرایت کند و در نتیجه، در استیل ثبات ایجاد می شود.

کاربردهای استیل جراحی

استیل جراحی اساساً در زمینه های زیست پزشکی کاربرد دارد. از این استیل در ساخت و تولید ابزار آلات جراحی نظیر نگهدارنده های سوزن، ابزارآلات جراحی و غیره استفاده می شود. استیل جراحی همچنین در ساخت ایمپلنت های دندانی و لوازم ارتوپدی به کار می رود.

 

لوازم جراحی استیل

 

خواص و ویژگی های استیل جراحی

1-استیل جراحی ضد حساسیت است می تواند برای پوست های حساس مورد استفاده قرار گیرد.
2-دارای ارزش زیبایی شناسی است.
3-از مقاومت خوردگی بالاتری برخوردار است.
4-در ساخت دستگاه های زیست پزشکی، تجهیزات جراحی، جواهرآلات در تماس با بدن به کار می رود.

تفاوت میان استنلس استیل و استیل جراحی

فولاد جراحی نوعی از استنلس استیل است اما هر آلیاژی استیل جراحی نیست.
•    استیل جراحی از گرید های استنلس استیل ساخته می شود به شرط آنکه این آلیاژ از آهن، کربن، کروم همراه با عوامل آلیاژی گوناگون ترکیب شده باشد.
•    استیل جراحی اساساً برای مصارف زیست پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. استیل در صنایع غذایی، صنایع دریایی، فرآوری و تولید، حمل و نقل و غیره کاربرد دارد.
•    استیل جراحی در گروه های آستنیتی و مارتنزیتی یافت می شود. بالعکس استنلس استیل در گروه های فریتی، آستنیتی، مارتنزیتی و دوپلکس یافت می شود.