معرفی و بررسی سرخ کن صنعتی

0

مقدمه

در سال های اخیر، فست فود به ویژه غذاهای سرخ شده و ترد طرفداران و محبوبیت زیادی در سراسر جهان پیدا کرده است. در ابتدا این جوانان بودند که علاقه زیادی به اینگونه غذاها از خود نشان می دادند، اما اکنون اکثریت افراد با هر سنی به چنین خوراکی هایی علاقمند شده اند. سرخ کردن از جمله ی بهترین روش ها برای آماده سازی غذا می باشد و برای این کار باید از تجهیزات مخصوص و حرفه ای بهره گرفت. یکی از این تجهیزات، وسیله ای تحت عنوان سرخ کن صنعتی می باشد.

سرخ کن صنعتی چیست؟

سیب زمینی ماده اولیه بسیاری از غذاها می باشد و با توجه به بافت نرم آن باید جداگانه سرخ شده و سپس به غذا افزوده شود. به همین دلیل، تولیدکنندگان اقدام به ساخت تجهیزاتی به نام سرخ کن نموده اند. این تجهیزات معمولاً از جنس ورق استیل صنعتی ساخته می شوند. ضخامت ورق استیل مورد استفاده در این کاربرد، بر اساس ظرفیت سرخ کن متفاوت می باشد. هر یک از این تجهیزات از یک تا سه محفظه تشکیل شده اند که آنها نیز با استفاده از ورق استیل صنعتی ساخته می شوند. درون این محفظه ها، سبدهایی فولادی تعبیه می شود. موادی که قرار است سرخ شوند، ابتدا درون این سبدها و سپس درون محفظه هایی که از قبل پر از روغن شده اند، قرار می گیرند. استفاده از ورق استیل در ساخت این تجهیزات، باعث افزایش کیفیت و طول عمر آنها می شود.

 

سرخ کن استیل

 

ویژگی های سرخ کن صنعتی

سرخ کن های ساخته شده از ورق استیل، رطوبت غذا را حفظ کرده و هنگام کار با آنها چربی و روغن کمتری مورد استفاده قرار می گیرد. غذاهای سرخ شده با استفاده از این تجهیزات، کیفیت، بافت و طعم خود را حفظ می کنند، در نتیجه ارزش غذایی آنها نیز بیشتر خواهد بود. سرعت آشپزی نیز با این وسایل بسیار بالاست و این موضوع باعث می شود اکثر مواد مغذی غذاهای سرخ شده حفظ گردد. استفاده از روغن کمتر در چنین تجهیزاتی، کاهش ایجاد لایه های چرب را به دنبال دارد. بنابراین، شستشو و تمیزکاری آن بعد از استفاده به سهولت انجام خواهد شد.

عوامل تاثیرگذار در خرید سرخ کن صنعتی

انجام تحقیقات و آگاهی داشتن در خصوص هر وسیله ای، انتخاب بهترین گزینه ی ممکن را به دنبال خواهد داشت و خرید سرخ کن مناسب نیز از این موضوع مستثنی نیست. سرخ کن صنعتی، همانطور که نامش پیداست، وسیله ای مختص آشپزخانه های صنعتی بوده که به منظور سرخ کردن مقدار زیادی مواد غذایی کاربرد دارد. این وسیله در شکل ها و انواع مختلفی ساخته می شود و عملکرد آن نیز فوق العاده است. اندازه، منابع انرژی و سایر کیفیت های سرخ کن های صنعتی با یکدیگر متفاوت است و با مدنظر قرار دادن هر یک از آنها می توان بهترین گزینه ی ممکن را انتخاب نمود. این تجهیزات یک سرمایه گذاری بزرگ برای صنایع مرتبط با خدمات غذایی محسوب می شود. برای برخی آشپزخانه ها، منبع انرژی یکی از عوامل اصلی تصمیم گیری در خرید است. بسته به اندازه و سبک، گزینه های مختلفی برای برآورده کردن نیازها وجود دارد. این تجهیزات همچنین می توانند از مشعل های مختلفی بهره بگیرند. بنابراین، توجه به نوع سیستم گرمایشی، از دیگر موارد مهم در خرید این وسیله می باشد. تناسب اندازه سرخ کن صنعتی با ابعاد محیطی که قرار است در آنجا استفاده شود نیز از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

سرخ کن استیل

 

امکانات سرخ کن صنعتی

فیلتر روغن یکی از مهم ترین امکانات سرخ کن صنعتی می باشد که باعث می شود کیفیت روغن برای مدت بیشتری حفظ گردد. بنابراین در هزینه ها صرفه جویی شده و زمان تمیزکاری تجهیزات را نیز کاهش می دهد. با این کار عمر مفید روغن افزایش می یابد، به طوری که هرچه روغن تمیزتر و شفاف تر باشد، غذا از طعم و ظاهر بهتری برخوردار خواهد بود. سیستم دمنده، از جمله ی دیگر امکاناتی است که در برخی مئل های کم مصرف، به وسیله ی یک موتور الکتریکی کار می کند و وظیفه آن مکش گرمای حاصل از احتراق می باشد. برخی دیگر از انواع سرخ کن، از مشعل های پیش مخلوط برخوردارند که ترکیبات دقیق گاز و هوا را برای دستیابی به بالاترین نرخ بهره وری فراهم می کنند.

قیمت سرخ کن صنعتی

قیمت این تجهیزات نیز همچون هر وسیله ی دیگری از عددهای متغیری برخوردار است. همانطور که قبلاً هم اشاره شد، سرخ کن صنعتی در انواع مختلفی ساخته می شود که هر یک از آنها دارای امکانات مختلفی هستند. وجود یا فقدان هر یک از این امکانات تاثیر زیادی بر قیمت آنها خواهد داشت. از دیگر عوامل تاثیرگذار بر قیمت این وسایل، قیمت جنس بکار رفته در ساخت آنها می باشد. به عنوان مثال، قیمت ورق استیل بکار رفته در ساخت این دستگاه. قیمت ورق استیل نیز خود به تنهایی وابسته به عوامل مختلفی است که در تعیین قیمت نهایی سرخ کن صنعتی تاثیرگذار خواهد بود.