ورق استیل بگیر در طراحی داخلی ساختمان

0

مقدمه

امروزه فولادهای ضد زنگ به دلیل استفاده در بخش های مختلف ساختمان ها مشهور شده اند. گریدی که بیشترین مصرف را در این کاربرد خاص دارد، نوع آستنیتی می باشد. با این حال، در کاربردهای داخلی، استفاده از این آلیاژ راه حلی لوکس به نظر می رسد. از طرفی، با توجه به ارزانتر بودن، پایدارتر بودن قیمت و در عین حال برخورداری از خواص خوب، ورق استیل بگیر (فریتی) نیز گزینه ای مناسب برای استفاده در فضای داخلی ساختمان محسوب می شود.

استیل فریتی، راه حلی آشکار

امروزه استفاده از گریدهای فریتی، بهره مندی از مزایای استفاده از استنلس استیل در کاربردهای داخلی را تسهیل می کند. معماران، طراحان و پیمانکاران ساختمانی در سراسر جهان، بر مزایای استفاده از ورق استیل 430 در بخش های داخلی ساختمان اتفاق نظر دارند. در عصر حاضر، همه ما با درخشندگی دستگیره ها، نرده ها، آسانسورها و پله برقی، که همگی از فولاد ضد زنگ ساخته شده اند، آشنایی داریم. دیگر کاربردهای این ماده ی همه کاره که مرتبط با نمای داخلی است، شامل روکش دیوارها، درب ها و کف سازی می باشد. کاربردهای دیگری که کمتر در معرض دید هستند عبارتند از لوله کشی، لولا و اتصال دهنده های پنجره و سازه نگهدارنده سقف.

 

کاربرد ورق استیل در نما ساختمانی

 

آلیاژی که خواص آن تنها به ظاهر زیبایش منتهی نمی شود

ورق استیل 430 بیش از هر چیز دیگری به دلیل مقاومت فوق العاده اش در برابر خوردگی و ظاهر زیبا، جذاب و چشم نوازش مشهور است. هر دوی این ویژگی ها به دلیل وجود کروم به عنوان یک عنصر آلیاژی در ترکیب شیمیایی آن می باشد. یک فولاد برای اینکه استنلس (یا همان ضدزنگ) باشد، باید حداقل حاوی 10.5 درصد کروم در ترکیبش باشد (در این صورت بسیار مقاوم در برابر خوردگی می شود). استنلس استیل همچنین دارای خواص فیزیکی و مکانیکی خوبی می باشد که آن را به آلیاژی فوق العاده مفید و مطلوب برای طیف گسترده ای از کاربردها تبدیل می کند. هم در واحد تولید و هم در بخش مونتاژ، استیل دارای خواصی چون سهولت ساخت، قابلیت کار بر روی آن و قابلیت جوشکاری عالی می باشد. این آلیاژ، طول عمر طولانی و هزینه پایین در چرخه عمر (تعمیر و تعویض و نگهداری) را برای مصرف کننده نهایی تضمین می کند. معمولاً به هیچگونه عملیات سطحی اضافی (مانند رنگ کاری) نیاز ندارد و تمیزکاری و نگهداری آن آسان است.

عادت استفاده از گرید های آستنیتی

تا همین اواخر، معماران، طراحان و پیمانکاران ساختمانی، تمایل به استفاده از گریدهای آستنیتی (سری 300) در پروژه هایشان داشتند. این آلیاژها علاوه بر کروم، حاوی نیکل در ترکیب شیمیایی می باشند که همین موضوع باعث تغییر در ساختار اتمی، غیر مغناطیسی شدن (اصطلاحاً نگیر شدن)، افزایش شکل پذیری، استحکام و مقاومت در برابر خوردگی عمومی شده است. فولادهای آستنیتی، با توجه به وجود عنصر گران قیمت و با ارزش نیکل، ذاتاً گرانتر از دیگر انواع فاقد این عنصر می باشند. این گرانی، ممکن است برخی مشتریان فعلی و بالقوه را از انتخاب این آلیاژ به عنوان گزینه اصلی پروژه هایشان منصرف کند. قیمت ورق استیل ممکن است خیلی گران به نظر برسد و نوسانات زیادی را با توجه به نوسانات قیمتی نیکل، تجربه کند. به عنوان مثال، پیمانکاران مواد مورد نیاز خود را تعیین می کنند و بر اساس آن بودجه های مشخصی به آن اختصاص می دهند. انتخاب مواد باید به گونه ای باشد که قیمت آن در طول مدت قرارداد دو برابر نشود.

ورق استیل فریتی، پاسخی به این وضعیت

متاسفانه در ذهن برخی افراد اینگونه جا افتاده که فقط گریدهای آستنیتی در برابر خوردگی مقاومت می کنند. این موضوع کاملاً نادرست است زیرا عنصر اصلی مقاومت در برابر خوردگی در این آلیاژ، کروم است، نه نیکل. آن دسته از انواع استیل که حاوی نیکل در ترکیب شیمیایی نیستند، به عنوان گریدهای فریتی (سری 400) شناخته می شوند. استیل فریتی در برابر خوردگی -به ویژه خوردگی موضعی یا حفره ای- بسیار مقاوم است. در بیشتر کاربردهای داخلی سازی (و حتی خیلی از بخش های دیگر)، گریدهای مناسبی از این آلیاژ وجود دارد که دقیقاً عملکردی مشابه با گریدهای آستنیتی از خود بجا خواهند گذاشت. از آنجا که آلیاژهای مورد استفاده در بخش های داخلی ساختمان ها بیشتر در معرض خوردگی عمومی هستند تا خوردگی موضعی، بهتر است به جای استیل آستنیتی، از نوع فریتی استفاده شود. سطح مقاومت در برابر خوردگی این گرید عمدتاً توسط مقدار کروم موجود در ترکیب شیمیایی تعیین می گردد. کروم، از نظر قیمتی پایدار است و و این ثبات باعث مقرون به صرفه بودن گریدهای فریتی می شود که حاوی کروم و فاقد نیکل هستند.

 

کاربرد استیل

 

قیمت ورق استیل 430

با توجه به نوسانات مداوم در قیمت برخی عناصر آلیاژی -به ویژه نیکل- فعالین صنعت فولادهای زنگ نزن بیش از هر زمان دیگری مسئولیت دارند تا مشتریان خود را در انتخاب بهترین و مناسب ترین گرید راهنمایی کنند. زیرا برخی مشتریان بالفعل و بالقوه با توجه به بودجه ای که برای تامین مواد اولیه در نظر گرفته اند، ممکن است توانایی خرید بیش از یک مقدار مشخص را نداشته باشند. در چنین موارد و کاربردهایی، قیمت ورق استیل 430 در مقایسه با انواع گریدهای آستنیتی ارزانتر و مقرون به صرفه تر می باشد و بهتر است از آن استفاده شود.