دلایل استفاده از ورق استیل 316 در کنسرو سازی

0

مقدمه

در تمام جهان استفاده از مواد اولیه با کیفیت برای ساخت مواد غذایی اولویت دارد. علاوه بر این انتخاب مواد اولیه مواد غذایی تنها بخشی از این ساز و کار است و باید در یک بسته بندی استاندارد به بازار عرضه شوند تا مانع از انقضای آن ها و آسیب به مواد اولیه شود. در صنعت کنسرو سازی که معمولاً مواد غذایی را به صورت فشرده در بسته بندی هایی مخصوص برای مدت طولانی به بازار عرضه می کنند، سلامت مواد غذایی دارای حساسیت های بیشتری است و برای حفظ سلامت مواد، استفاده از ورق استیل 316 در بسته بندی آن ها اولویت دارد. بنابراین در صنعت مواد غذایی و به ویژه در صنعت کنسروسازی بسته بندی مواد غذایی و پلمپ کردن آن ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. ما در این مقاله می خواهیم به این موضوع بپردازیم که چرا ورق های استیل ۳۱۶ بهترین انتخاب برای استفاده در صنعت کنسروسازی هستند؟

دلایل استفاده از ورق استیل 316 در کنسرو سازی

همانطور که گفتیم بسته بندی مواد غذایی کنسروی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و این بسته بندی باید در مقابل عوامل بیرونی مقاومت کند تا مانع از ورود هرگونه آلودگی به داخل کنسرو شود تا سلامت مواد غذایی به خطر نیفتد.
امروزه در صنعت مواد غذایی از ورق های استیل ۳۱۶ به عنوان بهترین مواد اولیه برای بسته بندی غذاهای کنسروی یاد می شود؛ چرا که این ورق استیل در مقابل بسیاری از مهاجم ها مقاوم است و می تواند مانع از ورود آلودگی ها به داخل قوطی کنسرو شود.
مواد اولیه ورق استیل ۳۱۶ از دو عنصر نیکل و کروم است که این دو عنصر مقاومت بسیار بالایی را به ورق های استیل ۳۱۶ داده اند. بنابراین این قوطی ها در برابر ضربه مقاومت می کنند تا در جریان جا به جایی مشکلی برای آن ها به وجود نیاید.

 

کاربرد ورق استیل 316

 

مزایای ورق استیل 316 

ورق استیل ۳۱۶ نه تنها در برابر ضربات مقاوم است بلکه در مقابل مواد خطرناکی مثل مواد اسیدی، مواد قلیایی یا سایر مواد آسیب رسان و همچنین دماهای بسیار بالا از خود مقاومت نشان می دهند.
 اگر کمی در علم شیمی سررشته داشته باشیم می دانیم که فلزات ممکن است وقتی در بسته بندی مواد غذایی به کار می رود برایشان اتفاقات مختلفی بیفتد؛ خطر زنگ زدن قوطی غذا های کنسروی، خوردگی فلزات آن ها و همچنین واکنش دادن آن ها با سایر فلزات موجود در محیط، از جمله عواملی است که سلامت مواد غذایی کنسروی را تهدید خواهد کرد.
 اگر قوطی های کنسرو را از فلزاتی مانند آهن بسازند این خطر وجود دارد که در محیط های مرطوب بطری کنسرو زنگ بزند و آلودگی های حاصل از اکسید آهن به درون مواد غذایی مثل کنسروهای حبوبات نفوذ کند.
به همین دلیل است که در سراسر جهان پیشنهاد میشود از ورق های استیل ۳۱۶ برای بسته بندی مواد غذایی کنسروی استفاده شود تا آن ها هیچ تغییری در طعم و مزه مواد غذایی و علی الخصوص سلامت آن ها ایجاد نکنند.
جالب است بدانید برخلاف تصور مرسوم که فکر می کنند استفاده از ورق های استیل ۳۱۶ در صنعت مواد غذایی هزینه بسیار بالایی در بر دارد اما دقیقاً برعکس این است؛ یعنی شما وقتی که از ورق استیل ۳۱۶ استفاده می کنید هزینه بسیار کمتری خواهید پرداخت.
ورق های استیل ۳۱۶ آلیاژی از دو فلز کروم و نیکل هستند و در مقابل بسیار دیگری از آلیاژها که از آن ها برای ساخت قوطی های کنسرو استفاده می شود، مقاوم تر هستند.

ویژگی های ورق استیل 316

ورق های استیل ۳۱۶ ویژگی های متعددی دارند و بسته به اینکه مشتریان بخواهند این ورق های استیل را در چه زمینه ای به کار ببرند، ضخامت آن ها و سایر ویژگی های آن ها با یکدیگر متفاوت خواهد بود. در صنعت کنسروسازی فاکتورهایی مثل ضخامت ورق های استیل و همچنین ابعاد آن ها بر روی قیمت ورق استیل 316 تاثیر گذار است اما در نهایت قیمت نهایی آن ها در مقایسه با بسیار دیگری از آلیاژهای دیگر به صرفه تر خواهد بود.

 

کاربرد ورق استیل

 

مقاومت در برابر تغییرات آب و هوایی

یکی دیگر از نکاتی که باید حتماً به آن توجه کرد نقش آب و هوا در آسیب دیدن فلزاتی است که برای بسته بندی مواد غذایی از آن ها استفاده می شود. ورق استیل ۳۱۶ دارای خاصیتی است که می تواند در مقابل تغییرات آب و هوایی که ممکن است منجر به آزاد شدن برخی از مواد آسیب زننده شود، مقاومت کند. بنابراین تغییر شرایط آب و هوایی یا به عبارتی صادر کردن مواد غذایی کنسروی تغییری در کیفیت آن ها در نقاط مختلف ایجاد نخواهد کرد چرا که ورق استیل ۳۱۶ یک پوشش مطمئن و مناسب برای بسته بندی مواد غذایی کنسروی است. 
قوطی های کنسرو از لحظه بسته بندی باید به صورت استریل باشند و تا وقتی که به دست مشتری می رسد نباید هیچ ماده خارجی به آن وارد شود بنابراین ورق های استیل ۳۱۶ که در مقابل تغییرات آب و هوایی مقاومند در مقابل نفوذ اسید ها و مواد قلیایی از خود مقاومت نشان می دهند و در نهایت آلیاژی قوی و استاندارد به حساب می آیند که آن ها را به یکی از بهترین مواد برای استفاده در صنعت کنسروسازی تبدیل کرده است.
کیفیت سلامت مواد غذایی در صنایع غذایی به ویژه در کنسرت سازی اهمیت بسیار زیادی دارد و همین موضوع اهمیت بسته بندی استاندارد آن ها را به یک موضوع بسیار مهم تر تبدیل می کند. بنابراین همانطور که دیدید ورق های استیل ۳۱۶ با توجه به ویژگی هایی که دارند می توانند از مواد غذایی در برابر آسیب های بیرونی محافظت کنند و مانع از ورود یا نفوذ آلودگی های مختلف از جمله آلودگی های میکروبی، آلودگی های شیمیایی و همچنین آلودگی های فیزیکی مثل گرد و غبار شوند.