تفاوت ورق استیل 304 و 316 شامل چه مواردی می شود؟

0

مقدمه

تفاوت ورق استیل 304 و 316 موضوع مقاله امروز است. در این مقاله قرار است ابتدا ویژگی ها و برخی از کاربردهای هر کدام از این فلزات را بررسی کرده و سپس به بیان تفاوت هایی که این دو گرید مختلف استیل دارند، بپردازیم. خاصیت های مکانیکی موجود در هر دو گرید 304 و 316 تا حدودی مشابه یکدیگر است، اما عمده ترین تفاوتی که این دو گرید با هم دارند آن است که گرید 316 دارای نیکل و مولیبدن بیشتری می باشد. بالاتر بودن مقدار این دو عنصر که قیمت بیشتری نیز دارند، می تواند سبب افزایش قیمتی آلیاژهای 316 نیز بشود. 

بررسی تفاوت ورق استیل 304 و 316

بررسی تفاوت ورق استیل 304 و 316 را می توانیم در موارد مختلفی مورد بررسی قرار دهیم. اطلاع از این تفاوت ها سبب می شود که بدانید کدام یک از این گریدها را باید در چه موقعیتی استفاده کنید. مسلما استفاده به موقع و اصولی از آن ها باعث می شود تا هم هزینه های شما بسیار کاهش پیدا کند و هم سبب می شود تا کارایی و بهره وری بسیار بهتر و بیشتری را داشته باشید. 

*ماهیت

اولین موردی که می توانیم در خصوص تفاوت دو ورق استیل 304 و 316 بیان کنیم در خصوص ماهیت و همچنین عناصری است که در ساخت این دو آلیاژ به کار رفته است. در فولاد ضد زنگ 304 چیزی حدود 18 درصد عنصر کروم و 8 درصد عنصر نیکل وجود دارد؛ اما در گرید 316 چیزی حدود 10 درصد نیکل و 2 درصد مولیبدن یا همان سرب وجود دارد. مولیبدن را به منظور جلوگیری از بروز فرسودگی های ناشی از کلر در استیل 316 به این گرید اضافه می کنند، زیرا گرید 316 به مقدار زیادی در مناطقی که حاوی آب و خاک شور هستند استفاده می شود. 

*مقاومت در برابر فرسودگی

فرسودگی پدیده ای است که به مرور زمان و به دلیل قرار گیری یک ماده یا متریال در برابر عواملی همچون باد، باران، نمک ها، مود اسیدی و یا قلیایی می تواند سبب خرابی شود. گرید 316 نسبت به گرید 304 می تواند مقاومت بسیار بهتری را از خودش نشان دهد و مقاومت بسیار بهتر و بیشتری را در برابر فرسودگی از خودش نشان دهد. 

 

تفاوت استیل 304 و 316

 

*پایداری در برابر کلر

کلرید و محلول کلر از جمله محلول هایی هستند که می توانند سبب بورز خوردگی های زیادی در فلزات از جمله فلزات استیل شوند. گرید 316 می تواند نسبت به گرید 304 مقاومت بسیار بالاتر و بهتری را از خودش نشان دهد و همین موضوع تبدیل به یکی از تفاوت های این دو گرید با هم شده است. ناگفته نماند که نمک که در جاده های ساحلی و محیط هایی که دارای آب شور هستند می تواند سبب خوردگی های زیادی شود. نمک از دو عنصر اصلی کلر و سدیم تشکیل شده است و همان طور که گفته شد گرید 316 مقاومت بسیار بهتری را در برابر کلر نسبت به گرید 304 دارد.

*فرم و شکل پذیری

شکل پذیری فولاد می تواند اهمیت زیادی داشته باشد. قابلیت شکل پذیری سبب می شود که بتوانید فولاد را در موقعیت های مختلفی استفاده کنید. در گرید 316 از مولیبدن یا همان سرب بیشتری استفاده شده است. این مقدار از سرب باعث می شود که گرید 316 قابلیت شکل پذیری خوبی نداشته باشد و به همین دلیل نیز گرید 304 می تواند گزینه بهتری محسوب شود. 

*قیمت

اگر بخواهیم از لحاظ قیمتی این دو گرید را با هم مقایسه کنیم، می توانیم بگوییم که گرید 316 قیمت بسیار بالاتری دارد و همین موضوع باعث می شود که از این نوع از گرید استفاده زیادی نشود؛ اما گرید 304 مقرون به صرفه تر بوده و سبب می شود تا انتخاب این گرید گزینه بسیار بهتری برای کاربردهای بزرگ و گسترده باشد. 

*مقاومت در برابر خورندگی

خورندگی مواد معمولا در اثر برخورد زیاد با آب و یا املاح معدنی به وجود می آید. در چنین مواردی لازم است تا از گریدهایی استفاده شود که بتوانند در برابر آب و املاح موجود در آن به خوبی مقاومت نشان دهند. در این موارد استفاده از گرید 316 می تواند گزینه بسیار بهتر و مناسب تری باشد. معمولا زمانی که لازم است تا لوله هایی را در زیر آب قرار دهند، از گرید 316 استفاده می کنند. 

*مقاومت در برابر حرارت زیاد

دیگر موردی که می تواند جز انواع تفاوت ورق استیل 304 و 316 محسوب شود را می توان به مقاومت این ورقه ها در برابر حرارت و گرمای بسیار زیاد مربوط دانست. معمولا گرید 316 به دلیل موادی که در درون خودش دارد گزینه بسیار بهتری محسوب می شود و مقاومت بهتری را در برابر حرارت از خودش نشان می دهد. 

 

تفاوت استیل 304 و 316

 

کاربردهای دو گرید 304 و 316

تا اینجا در خصوص مواردی که جز تفاوت ورق استیل 304 و 316 طبقه بندی می شدند، صحبت کردیم و تلاش کردیم که همگی این تفاوت ها را به خوبی و به طور کامل برای شما بیان کنیم. اما در این قسمت بهتر است بدانیم که کاربردهایی که این دو گرید مشهور دارند شامل چه مواردی می شود. با دانستن این کاربردها مسلما هرچه بهتر و ساده تر می توانیم متوجه شویم که گرید 304 و یا گرید 316 برای چه مواردی مناسب تر هستند. 
معمولا رایج ترین کاربردهایی که برای گرید 304 می توانیم در نظر بگیریم در خصوص ساخت وسایل آشچزخانه، ساخت مخازن ذخیره کننده مواد غذایی، ساخت لوازم دکوراسیون و همچون سرویس های مبلمان و... است.
اما گرید 316 برای چه مواردی بیشترین استفاده را دارد؟ گرید 316 می تواند بیشتر برای سازه هایی که در معرض آب و کلر هستند استفاده شود. این موضوع نیز به این خاطر است که گرید 316 می تواند هرچه بهتر و بیشتر در برابر آب مقاومت کند. 

جمع بندی

بررسی تفاوت ورق استیل 304 و 316 از جمله مهم ترین مواردی است که می توانیم انجام دهیم تا ویژگی های هر کدام از این فلزات و در نهایت تفاوت هایی که این دو گرید با هم دارند را بیان کنیم. فراموش نکنید که هر دو گرید از جمله ورقه های استیل سری 300 محسوب می شوند و دارای خاصیت های مخصوص به خودشان هستند. این خاصیت ها شامل ضد زنگ بودن، ضد فرسودگی، خاصیت های الکترومغناطیسی و... می شوند.